۲۱ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

مقام چینی؛

اهداف سلطه‌جویانه ناتو به وضوح مشهود است

اهداف سلطه‌جویانه ناتو به وضوح مشهود است

سخنگوی هیأت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در خصوص بیانیه مشترک سران ناتو در روز سه‌شنبه، گفت: جاه طلبی های توسعه خواهانه و انگیزه های هژمونیک ناتو به وضوح مشهود است.

به گزارش نگاه نو به نقل از گلوبال تایمز، سران ناتو در نشست دو روزه خود در ویلنیوس لیتوانی چین را “چالش سیستمی” عنوان کردند. در این بیانیه همچنین اعضای ناتو ادعا کرده اند “جاه طلبی ها و سیاست های قهری چین منافع، امنیت و ارزش های ما را به چالش می کشد. ”

در پاسخ هیئت چینی به شدت این ادعاها را رد و خاطرنشان کرد این بیانیه مملو از لفاظی های تکراری است که ذهنیت جنگ سرد و سوگیری ایدئولوژیک را بازتاب می دهد. در بیانیه منتشرشده توسط این هیئت آمده است بیانیه مزبور حقایق اساسی را نادیده می گیرد و به تحریف عمدی موضع و سیاست های چین اقدام می نماید و وجهه این کشور را خدشه دار می کند.

سخنگوی این هیئت گفت: ناتو به عنوان محصول دوران جنگ سرد، سابقه مشکوکی در جهت گیری های بین المللی دارد. این ائتلاف به‌عنوان یک بلوک نظامی منطقه‌ای، به‌جای تأمل بر مسئولیت‌های خود، نه‌تنها به متهم کردن ناعادلانه سایر کشورها، بلکه مداخله در امور فراتر از مرزهای خود، ایجاد درگیری و افشای ماهیت ریاکارانه‌اش، اقدام می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: “جاه طلبی های توسعه خواهانه و انگیزه های هژمونیک ناتو به وضوح مشهود است. ناتو با اعلام مکرر خود به عنوان یک ائتلاف دارای سلاح هسته ای در بیانیه اش، تنها تنش های منطقه ای را تشدید می کند؛ امری که چین به شدت نگران آن است.

چین از ناتو می‌خواهد از روند طبیعی جهان پیروی کند و به صداهای عدالت طلبانه جامعه بین‌المللی که طرفدار صلح، توسعه و همکاری هستند گوش دهد. ”

این هیئت در ادامه از ناتو درخواست کرد تصورات غلط خود را اصلاح کند و نقش سازنده ای در ارتقای صلح و ثبات جهانی ایفا کند.

هیئت مزبور هشدار داد چین قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود دفاع خواهد کرد و به شدت با گسترش ناتو به سمت شرق در آسیا و اقیانوسیه مخالفت خواهد کرد. و یادآور شد هرگونه اقدامی که حقوق و منافع مشروع چین را تضعیف کند با اقدامات متقابل قاطعانه مواجه خواهد شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز