۱۹ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

توسعه مناسبات نظامی ترکیه و قطر/ افزایش همکاری های راهبردی

توسعه مناسبات نظامی ترکیه و قطر/ افزایش همکاری های راهبردی

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی خبر داد که دولت‌های ترکیه و قطر در نظر دارند، همکاری خود را در زمینه نظامی و فنی به طور فعال توسعه دهند.

به گزارش نگاه نو به نقل از ان.تی.وی، «جودت ییلماز» و«مهمد شیمشک» معاون اول رئیس جمهور و وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در آستانه سفر «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور این کشور به قطر، طی سفر به دوحه، با «تمیم بن حامد الثانی» امیر قطر دیدار کرده و در خصوص توسعه مناسبات نظامی و فنی و فرصت‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور مذاکره کردند.

بنا به اعلام این رسانه، معاون اول رییس جمهور ترکیه با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، توسعه و تعمیق روابط و همکاری بین آنکارا ـ دوحه به‌ویژه در زمینه‌های صنایع دفاعی و انرژی را از جمله اولویت های مناسبات دو کشور ذکر کرد. وی در این پیام نوشت: “همکاری راهبردی بین قطر و ترکیه به ثبات منطقه کمک کرده و موجب توسعه اقتصادی خواهد شد.”

اردوغان قرار است هفدهم، هجدهم و نوزدهم جولای (۲۶، ۲۷ و ۲۸ تیر) به ترتیب به کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی سفر کند. ترکیه و قطر از زمان آغاز تنش دوحه با کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۷ ، روابط خود را گسترش دادند به طوری که آنکارا اقدام به ایجاد یک پایگاه نظامی بزرگ با ۲ هزار نیروی مسلح کرده و به آرزوی دیرینه فرماندهان ارتش این کشور برای حضور در حوزه خلیج فارس رسید.

آنکارا طی سال‌های اخیر از دوحه در مناقشه با سایر کشورهای خلیج فارس حمایت کرده ولی با عادی شدن مناسبات قطر با همسایگان و ترمیم روابط ترکیه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در صدد گسترش روابط خود با این سه کشور عربی برآمده است.

قطر با ۲۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و ۲۵ تریلیون متر مکعب منبع گاز طبیعی سومین کشور دارای گاز طبیعی در جهان بوده و یکی از کشورهای جذاب برای ترکیه به شمار می رود، به طوری که بنا به اعلام رسانه های ترکیه، سرمایه گذاران قطر تاکنون بیش از ۱۹ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند.

رسانه‌های ترکیه، سفر اردوغان به این سه کشور عربی پس از ترمیم روابط با امارات متحده عربی و عربستان سعودی را مهم خوانده و جذب سرمایه گذاران این سه کشور ثروتمند عربی را از جمله اهداف این سفر عنوان کرده‌اند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز