۱۹ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

پولیتیکو نوشت:

اختلاف در ناتو درباره اوکراین بالا گرفت

اختلاف در ناتو درباره اوکراین بالا گرفت

وبگاه تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی به نقل از کارشناسان و تحلیلگران و مقام‌های سابق کشورهای عضو ناتو گزارش کرد که اعضای ناتو در خصوص هزینه‌های حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه دچار اختلاف شده‌اند.

به گزارش نگاه نو، در مقدمه این گزارش نوشته شده است که ادامه حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه به مفهوم مشکلات و دردسرهای طولانی‌مدت برای ناتو است و موضوعات مهمی که این ائتلاف نظامی باید به آن رسیدگی کند، به حاشیه رانده شده است.

شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد که انتشار چنین مقاله‌ای در وبگاه پولتیکو در آستانه نشست ناتو در «ویلنیوس» لیتوانی، سؤالاتی را درباره هزینه‌های هنگفت کمک به اوکراین و همچنین عدم اتحاد بین اعضای ناتو به وجود می‌آورد.

در این مقاله آمده است که بسیاری از متحدان غربی اوکراین در خصوص «مدت‌ زمان و میزان هزینه‌ای که (ناتو) می‌تواند برای ادامه حمایت از کی‌یف تخصیص دهد»،‌ اخطار داده‌اند.

در ظاهر، ناتو و مقام‌های آمریکایی تلاش‌های خود را برای نمایش جبهه متحد در آستانه نشست ناتو، افزایش داده‌ و مدعی شده‌اند که آمادگی دارند تا هر زمان لازم باشد، از اوکراین حمایت کنند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه هفته گذشته گفت: «رئیس‌جمهور [آمریکا] به طور شفاف اعلام کرده است که مامی‌خواهیم تا هر زمان لازم از اوکراین حمایت کنیم و مقادیر استثنایی از تسلیحات و قابلیت‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم».

از طرف دیگر، «راشل ریزو» عضو مرکز اروپای شورای آتلانتیک نیز به پولتیکو گفت که بعلاوه تلاش برای حمایت از اوکراین احتمالاً تلاشی برای جلوگیری از رسیدگی به مشکلات طولانی‌مدت ائتلاف ناتو از طریق تمرکز بر اهداف کوتاه‌مدت باشد.

وی با ابراز تردید در خصوص اینکه ناتو بتواند در زمینه جدول زمانی عضویت اوکراین در ناتو در جلسه ویلنیوس شفاف‌‌سازی کند، گفت: «این نمایانگر جو گسترده‌تر درون این ائتلاف است و این‌که چطور در حال حاضر می‌توانند تا جای ممکن، خط مشی خود را بر روی موضوع اوکراین حفظ کنند».

ریزو با اشاره به این موارد ادامه داد: «ناتو باید در این نشست، جبهه منسجمی را ارائه کند بنابراین ساده‌ترین رویکرد در این‌جا پاسخ به سؤالات کوتاه‌مدت است و مسائل بزرگ‌تر که نیازمند اجماع متحدان ناتو است، تاحدودی به حاشیه رانده می‌شود».

طبق این گزارش، اوکراین ظاهراً تاحدودی در خصوص ارائه یک نقشه راه روشن و صریح به اوکراین برای پیوستن به ناتو دچار اختلاف شده است و ظاهراً‌ ایالات متحده یکی از اعضای این ائتلاف است که چندان تمایلی برای پیوستن کی‌یف به ناتو ندارد.

اخیراً «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هشدار داد که دعوت از کی‌یف برای عضویت در ناتو، در حال حاضر این خطر را به همراه دارد که ناتو را وارد جنگ با روسیه کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز