۱۹ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

تحلیل وضعیت انتخابات ۲۰۲۴ انگلیس/برند ریشی سوناک منقضی شده است

تحلیل وضعیت انتخابات ۲۰۲۴ انگلیس/برند ریشی سوناک منقضی شده است

پیش بینی می شود با توجه به چالش های موجود در انگلیس، انتخابات 2024 این کشور به سمت و سویی پیش خواهد رفت که ریشی سوناک به سرنوشت گوردون براون و جان میجر دچار خواهد شد.

به گزارش نگاه نو، با افزایش دردناک تورم و نرخ وام مسکن در کنار اعتصابات گسترده، دولت محافظه کار دیگر نمی‌تواند به آرای دیوار آبی (مناطق محافظه کاران سنتی شرق و جنوب بریتانیا) خود تکیه کند.

پیروزی تونی بلر از حزب کارگر و شکست جات میجر محافظه کار چه زمانی در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۷ قطعی شد؟ جواب قطعا ۱ مه ۱۹۹۷ نیست و پاسخ صحیح ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۲ یا همان چهارشنبه سیاه است، زمانی که نرخ بهره برای مدت کوتاهی ۱۵ درصد تعیین شد و محافظه‌کاران شهرت خود برای مدیریت اقتصادی را به باد دادند. در آن سال‌ها نیز همانند زمان کنونی، بسیاری از مردم در بازپرداخت وام‌های مسکن خود دچار مشکل شدند و اعتماد خود به شخص جان میجر را از دست دادند.

حالا بگویید که گوردون براون (نخست وزیر وقت از حزب کارگر) چه زمانی در انتخابات ۲۰۱۰ از محافظه کاران شکست خورد؟

پاسخ صحیح می تواند سال ۲۰۰۸ و همزمان با بحران مالی جهانی و موضع گیری‌های او بابت نادیده گرفتن بحران باشد. آقای براون در حالی که بحران اقشار بریتانیایی را تحت فشار قرار داده بود، از تاثیر بحران بر اقتصاد بریتانیا سخنی نمی‌گفت و بحران را نادیده گرفت یا شاید در ۶ اکتبر ۲۰۰۷، زمانی که براون یک انتخابات زودهنگام برگزار کرد و به منتقدانش اجازه داد تا نخست‌وزیر سابق ترزا می را حسابی بکوبند.

شکست ریشی سوناک در انتخابات ۲۰۲۴ چه زمانی قطعی شد؟

دقیقا جواب این سئوال از سال ۲۰۱۹ و برقراری برگزیت و تا سال ۲۰۲۱ و قانون شکنی های جانسون و دولتش در محدودیت‌های کووید ۱۹ بود. این بحران‌های انباشته دلیل کافی برای شکست محافظه‌کاران در انتخابات آتی است.

در انتخابات عمومی ۲۰۲۴، حزب کارگر از حزب محافظه کار می‌پرسد که آیا وضعیت مالی بریتانیایی‌ها و کیف پول آنها بهتر از ۵ سال قبل هست؟ قطعا جواب ریشی سوناک خیر است. پس علنا محافظه کاران امیدی برای پیروزی در انتخابات آینده ندارند.

برند ریشی سوناک منقضی شده است؛ ریشی سوناک به سرنوشت جان میجر ( نخست وزیر بریتانیا ما بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ از حزب محافظه کار) و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا مابین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دچار خواهد شد.

به نظر می‌رسد بحران عدم اعتمادی که بابت تخلفات بوریس جانسون و کارهای غیر قانونی او در کنار به سرانجام نرساندن وعده‌های برگزیت و شکست کامل برگزیت بوجود آمده، می تواند ریشی سوناک را بازنده انتخابات عمومی بعدی در بریتانیا کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز