۱۸ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

فرستاده پوتین:

تلاش برای عادی سازی روابط دمشق – آنکارا ادامه دارد

تلاش برای عادی سازی روابط دمشق – آنکارا ادامه دارد

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه اعلام کرد که تلاش های فشرده ای برای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه و سپس دیدار "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه با "بشار اسد" همتای سوری وی در حال انجام است.

به گزارش نگاه نو، پایگاه خبری النشره امروز (یکشنبه) نوشت: “الکساندر لاورنتیف” گفته است که دشواری های مشخصی در مسیر عادی سازی روابط میان دمشق – آنکارا وجود دارد و یکی از آنها حضور نظامی ترکیه (اشغال بخش هایی از خاک سوریه توسط ترک ها) در خاک سوریه است.

وی درباره ارزیابی مسکو از سطح کنونی نتیجه میانجیگری میان سوریه و ترکیه افزود: در زمان کنونی نه تنها هیچ کندی در زمینه عادی سازی روابط بین دو طرف وجود ندارد، بلکه این روند به صورت ماهانه در حال پیشرفت است؛ ابتدا جلسه ای در سطح کارشناسان تشکیل شد، سپس نشست سه جانبه در سطح وزرای دفاع و پس از آن نشستی در سطح وزرای خارجه دو طرف برگزار شد که معاونان وزیر را موظف کردند بر روی نقشه راه پیشبرد روند عادی سازی روابط کار کنند.

لاورنتیف تاکید کرد: در حال حاضر کار برای پیشبرد این نقشه راه به صورت فعال و فشرده در حال انجام است و زمانی که طرفین کار خود را به پایان برسانند، روسای جمهور دو کشور از نتایج آن مطلع خواهند شد تا برای برگزاری نشستی بین دو رئیس جمهور با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برنامه ریزی شود.

این مقام روسی درباره بازگشایی راههای بین المللی میان دو کشور نیز گفت: کار در این زمینه همچنان ادامه دارد و ترکیه الزاماتی را پذیرفته است که از جمله آن دور کردن گروههای تروریستی از شعاع ۶ کیلومتری بزرگراره “ام۴” و مستقر شدن نظامیان رتش ترکیه در نقاطی مشخص است و تلاش برای تحقق این امور ادامه دارد و طبعا سختی های معینی را نیز دربردارد.

به گفته لاورنتیف، برخی دشواری های این موضوع، به روابط میان ترکیه و برخی گروههای مسلحی که برخی مناطق شمال غرب سوریه را در اشغال دارند، باز می گردد به همین خاطر کار کردن روی این موضوع به اندازه کافی سخت است، اما ما تسلیم نمی شویم و به تلاش خود برای تقویت هماهنگی میان سوریه و ترکیه با میانجیگری نظامیان روسیه ادامه می دهیم.

وی درباره حضور اشغالگران آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه نیز گفت: اگر نظامیان آمریکایی این بخش های سوریه را اشغال نمی کردند، هم اکنون شرایط سوریه بهبود یافته بود، نظامیان آمریکایی هم اکنون درحال غارت منابع سوریه هستند تا هزینه خود را با سرقت اموال سوری ها تامین کنند.

مقامات دمشق به ویژه “بشار اسد” رییس جمهور این کشور بارها تاکید کرده اند که پیش شرط مهم برای برقراری مجدد روابط آنکارا – دمشق، این است که ترکیه، نظامیان اشغالگر خود را از خاک سوریه خارج و پایگاه های غیرقانونی خود در خاک سوریه را برچیند و در عین حال به حمایت تسلیحاتی از تروریست ها پایان دهد و به حاکمیت ملی سوریه نیز احترام بگذارد، موضوعی که تاکنون تحقق نیافته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز