۱۳ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

اهداف راهبردی اسرائیل از حمله به جنین/حذف مغز افزار مقاومت

اهداف راهبردی اسرائیل از حمله به جنین/حذف مغز افزار مقاومت

کارشناسان تاکید دارند که اسرائیل پس از اینکه اهداف خود در جنین را محقق کرد، کانون های دیگر مقاومت را در زیر ضرب خواهد برد و از اینرو کم تحرکی دیگر کانون های مقاومت در این مرحله را به زیان مقاومت و به سود اشغالگران فلسطین می دانند.

به گزارش نگاه نو،: ارتش رژیم صهیونیستی از بامداد روز دوشنبه حملات همه جانبه زمینی و هوایی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنین را آغاز کرده است.

اردوگاه جنین با مساحت محدود ۳۷۳ هزار متر مربع در شهر و استان جنین قرار دارد. منطقه جنین در شمالی ترین نقطه کرانه باختری قرار دارد که از شرق به “دره رود اردن” و از شمال به “مرج بن عامر” منتهی می شود. در واقع این منطقه با مناطق اشغالی ۱۹۴۸ فلسطین هم مرز است که فاصله آن با مراکز مهم جمعیتی و صنعتی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی حداکثر ۱۲ کیلومتر است.

جمعیت جنین حدود ۲۶۰ هزار نفر برآورد شده است که حدود ۴۰ هزار نفر آن آوارگان ساکن اردوگاه هستند. حدود ۴۲% جمعیت جنین زیر ۱۸ سال سن دارند.

جنین در طول تاریخ فلسطین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص ( تپه ماهور ها و جنگلی بودن) همواره مهمترین کانون مقاومت ضد اشغالگران فرانسوی، انگلیسی و اسرائیلی بوده است.

اهداف حملات اخیر ارتش صهیونیستی به جنین را باید در چارچوب این موقعیت جغرافیایی ، تاریخی و کانونی آن جستجو کرد.

رسیدن دامنه ناامنی به کرانه باختری رود اردن، یکی از چالش‌های پیچیده امنیتی است که دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با آن مواجه هستند.”

رژیم صهیونیستی با محاصره غزه و فشار ترکیبی به لبنان از طریق همپیمانان غربی و منطقه ای و حملات به سوریه تلاش داشت تا دستیابی مقاومت فلسطین در غزه و حزب الله لبنان به موشک و پهپاد و دیگر تجهیزات نظامی را محدود کند اما اکنون در کرانه شاهد حضور هر چند ابتدایی این نوع تسلیحات است.

 

جنین، همواره “کانون الهامی مقاومت” و موجب انتقال و گسترش مقاومت به دیگر مناطق کرانه باختری بوده و نیز امکان سرایت این تجربه به مناطق اشغالی ۱۹۴۸ وجود دارد. لذا به نظر می رسد؛ صهیونیست ها در حملات اخیر اهداف زیر را دنبال می کنند:

 

۱- حذف “زیر ساخت های مقاومت” در جنین مانند کارگاه های تولید سلاح و بمب های دست ساز و انبارهای ذخیره سازی تجهیزات نظامی

۲- حذف” مغز افزار مقاومت” یعنی رهبران، فرماندهان و طراحان عملیات های مقاومتی که البته این امر پیشتر به صورت ترورهای انفرادی صورت می گرفت که بعضا با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص جنین برای صهیونیست ها همراه با هزینه بوده است. به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با تغییر راهبرد در صدد آن است تا به صورت جمعی مغز افزارهای مقاومت را حذف کند.

۳- حذف” نیروی انسانی مقاومت” با توجه به جمعیت جوان جنین، مقاومت، در مسیر” بسیج نیروی رزمی” اساسا با مشکل و مانعی روبرو نیست

لذا ارتش صهیونیستی در حملات اخیر تلاش دارد تا با قتل، تخریب خانه ها و شخم زدن اردوگاه با بمباران و تانک و بولدزر، اردوگاه را تخلیه کند که طبق برخی گزارش ها تاکنون بیش از ۳ هزار نفر در نتیجه این حملات بی سرپناه شده اند.

۴- حذف” نرم افزار مقاومت”. کمیت و کیفیت عملیات های ضد صهیونیستی در دو سال اخیر نشان دهنده آن است که مقاومت در جنین موفق شده در ابعاد دفاعی و تهاجمی، طرح های متنوعی را آماده کند که بعضا بیانگر خلاقیت و نوآوری و دستان پُرِ مقاومت است. حذف این طرح ها نیز یکی از اهداف مهم ارتش صهیونیستی در حملات اخیر به شمار می آید.

نوع مدیریت این جنگ در ابعاد رسانه ای از سوی رژیم صهیونیستی، حاکی از آن است که این رژیم تلاش دارد از گسترش دامنه درگیری ها با ورود دیگر کانون های مقاومت، مانند غزه، نابلس، اریحا، طوباس و غیره جلوگیری کند. شبکه ۱۲ اسرائیل از یک مسئول صهیونیستی گزارش داد که “عملیات نظامی در جنین از نظر زمانی محدود است، زیرا هدف آن نیست که دیگر حوزه نیز وارد این درگیری شوند اما پس از این عملیات، جنین دیگر کانون مقاومت نخواهد بود”.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز