۹ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

طی بیانیه ای؛

باکو از توافق درباره برخی مفاد توافقنامه صلح با ارمنستان خبر داد

باکو از توافق درباره برخی مفاد توافقنامه صلح با ارمنستان خبر داد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز طی بیانیه‌ای از توافق درباره برخی مفاد پیش نویس توافقنامه صلح با ارمنستان خبر داد.

به گزارش نگاه نو، مذاکرات صلح بین هیات های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به سرپرستی وزرای امور خارجه دو کشور و با وساطت دولت آمریکا از ۴ روز پیش در در مرکز آموزشی روابط خارجی جورج شولتز در “آرلینگتون” ویرجینیا آغاز شده بود، دیروز پایان یافت.

بنا به گزارش خبرگزاری ریپورت جمهوری آذربایجان، در جریان این مذاکرات جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان و آنتونی بلینکن ایالات متحده آمریکا و جیک سالیوان دستیار رئیس جمهوری و مشاور امنیت ملی، آخرین مواضع کشور خود را درباره مذاکرات صلح در منطقه قفقاز پیگیری کردند.

بنا به این گزارش، وزارت امور خارجه آذربایجان امروز با انتشار بیانیه ای از پیشرفت بیشتر در این دور از مذاکرات خبر داد و اعلام کرد: در این مذاکرات در مورد مواد الحاقی پیش نویس توافق به توافق رسیدیم و گامی در جهت تفاهم متقابل در مورد پیش نویس توافق برداشته شد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان رسیدن به توافق را نیازمند ادامه مذاکرات و کار اضافی در مورد برخی موضوعات کلیدی اعلام کرد.

بنا به اعلام خبرگزاری آذرتاج، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از پایان این مذاکرات گفت: این مذاکرات تلاشی مهم و سخت در راستای دستیابی به توافق صلح پایدار بین ارمنستان و آذربایجان و نیز حل تعدادی از مسائل مهم دیگر است که می‌تواند به توسعه روابط بین کشورها کمک کند.

آنتونی بلینکن با بیان این که بیانیه سه جانبه این دور از مذاکرات به زودی منتشر خواهد شد، افزود: ما در حال پیشرفت بیشتر در جهت دستیابی به صلح در منطقه هستیم. بر اساس این هدف مشترک، مذاکرات در راستای گنجاندن چند ماده الحاقی در توافقنامه و نیز تعمیق مواضع در مورد سایر مسائل حل نشده ادامه دارد.

وی اضافه کرد: مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی ادامه خواهد یافت. انتظار می‌رود در هفته‌ها و ماه‌های آینده توافق کلی و نهایی حاصل شود.

به گزارش آذرتاج، در جریان این دوره از مذاکرات، وزرای امور خارجه سه کشور آذربایجان، ارمنستان و آمریکا دیدارهای دوجانبه ای نیز داشتند که در جریان آن، روابط دوجانبه مورد مذاکره قرار گرفت.

خبرگزاری ریپورت همچنین گزارش داد که قرار است نشست بعدی وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان درباره مذاکرات صلح در اروپا و به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار شود.

پس از جنگ ۴۴ روزه حدود ۳ سال پیش بین آذربایجان و ارمنستان، دو طرف با میانجیگری روسیه موافقتنامه آتش بسی را امضا کرده بودند و چند ماه بعد از آن، مذاکره برای عادی سازی روابط دو کشور با وساطت روسیه و اتحادیه اروپا آغاز شد که به گفته مقامات دو کشور پیشرفت خوبی داشته است.

روسیه به صورت تاریخی میانجیگری بین دو جمهوری سابق شوروی را انجام می‌داده اما از آنجایی که مسکو درگیر جنگ اوکراین است، آمریکا و اتحادیه اروپا به تازگی در این زمینه فعال شده‌اند تا با آشتی دادن این دو همسایه، جای پایی برای خود در منطقه قفقاز و در جوار روسیه پیدا کنند.

ارمنستان صلحبانان روسیه را متهم کرده که در پایبندی به تعهد خود در حفاظت از ارمنی‌ها مطابق با آتش بس توافق شده در سال ۲۰۲۰، ناکام مانده و بر همین اساس، مسکو هفته گذشته جمهوری آذربایجان را تحت فشار قرار داد تا اجازه تردد در گذرگاه لاچین را بدهد.

بنا به ادعای رسانه جمهوری آذربایجان، باکو بعد از فشار روسیه، تردد در جاده لاچین در مسیر ارمنستان به خانکندی مرکز قره باغ را به حالت تعلیق در آورده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز