۸ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چرا صدام در روز عید قربان اعدام شد؟ کشورهای عربی که به صدام‌ پناهندگی دادند

چرا صدام در روز عید قربان اعدام شد؟ کشورهای عربی که به صدام‌ پناهندگی دادند

زمانی که صدام دیکتاتور و جنایتکار عراق در یک حفره کوچک به صورت تحقیرآمیز بازداشت شد، خود او هم گمان نمی‌کرد که روزی به دار مجازات آویخته شود.

به گزارش نگاه نو، صدام یکی از همپیمانان آمریکا و بسیاری از کشورهای عربی بود. او خود را سردار قادسیه و یک حامی عرب در برابر ایران می‌دانست.
در حقیقت همین اشتباه محاسباتی صدام، او را به جنگ با ایران و بعد از آن به حمله به کویت واداشت. زمانی که سفیر آمریکا در عراق به او گفت که آمریکا تمایلی به دخالت در تصمیم وی برای حمله به کویت ندارد صدام به این باور رسید که از حمایت کامل آمریکایی‌ها برخوردار است.

با این حال او بازداشت شد و در چندین جلسه دادگاه و بر اساس همان قانون اساسی که او بدیهی ترین مفاد آن را رعایت نکرد و در زمان او نیز نوشته شده بود محاکمه و مجازات شد.

تقریباً می‌توان گفت همه به جز برخی از عشایر تکریت عراق که بعدها سهم بزرگی در حمایت و تقویت داعش داشتند از مرگ صدام خرسند شدند. صرف نظر از تمامی این موارد آنچه که مورد بحث و جدال در محافل سیاسی و رسانه منطقه به ویژه عراق قرار گرفت این بود که چرا زمان مرگ و اعدام صدام با عید قربان همزمان شد؟

یک کارشناس امنیتی بلندپایه درباره این موضوع به نگاه نو گفت: زمانی که حکم اعدام صدام صادر شد، هیچ کدام از مقام‌های عراقی در آن زمان حاضر به اجرای آن نشدند.

وزیر دادگستری عراق در زمان اجرای حکم به مرخصی رفت و برخی دیگر که مسئول اجرای این حکم بودند نیز ناپدید شدند. در چنین شرایطی برخی از کشورهای عربی نیز به دولت عراق که در آن زمان نوری المالکی نخست وزیری را بر عهده داشت برای آزاد کردن صدام فشار می‌آوردند. حتی از سوی برخی از کشورهای عربی پیشنهاد پناهندگی صدام نیز مطرح شد.

وی گفت نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق تنها کسی بود که جرات پیدا کرد حکم اعدام صدام را امضا کند. در همان شب عید قربان خبرهایی شنیده شد که قرار است گروهی از کماندوهای آمریکا به زندان محل نگهداری صدام حمله کنند و او را نجات دهند و به یکی از کشورهای عربی تحویل دهند.

بنابراین در آن زمان با درک این موضوعات پشت پرده تصمیم گرفته شد تا این حکم صرف نظر از همزمانی با یک مناسبت اجرا شود. وی ادامه داد که منیر حداد که قاضی اجرای حکم صدام بود گفته است من و نوری المالکی از سوی آمریکایی‌ها تهدید به برکناری شدیم. وی تغییر زمان اجرای حکم صدام را تلاش آمریکایی‌ها برای نجات وی و فراری دادن او عنوان کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز