۵ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

خطر داعش در افغانستان و نگرانی روسیه/ رخنه به آسیای میانه

خطر داعش در افغانستان و نگرانی روسیه/ رخنه به آسیای میانه

روسیه نسبت به افزایش خطر گروههای تروریستی بویژه داعش در افغانستان هشدار داده و ضمن ابراز نگرانی نسیت به آن هدف از این امر را رخنه به آسیای میانه عنوان کرده است.

به گزارش نگاه نو، در حالی که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه حدود ۱۰ روز قبل اعلام کرد: آشکار است آمریکا فعالانه از شبه نظامیان داعش در افغانستان، القاعده و سایر گروههای تروریستی وابسته به آن حمایت می کند و هدف این است که اجازه ندهد افغانستان در مسیر ثبات و آرامش حرکت کند، اکنون ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته است: تامین مالی گروه داعش در افغانستان توسط سرویس های اطلاعاتی خارجی انجام می شود.

وی ضمن تاکید بر وخامت اوضاع در افغانستان، افزوده است: گروه داعش در افغانستان علاوه بر فعالیت علیه طالبان، با حمایت نیروهای خارجی در پی تضعیف ثبات در آسیای میانه است. ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان هم گفته است که اتباع روس باید از سفر به افغانستان خودداری کنند.

به گفته کابلوف اوضاع در افغانستان وخیم است و ممکن است غیرنظامیان را در آتش گروههای تروریستی گرفتار کند. وی با ذکر این نکته که سفر شهروندان روسیه به افغانستان تنها در شرایط ضروری صورت گیرد، تاکید نموده سفر تجار روس به افغانستان نیز تحت تضمین های امنیتی انجام شده است.

ابراز نگرانی روسها از تقویت حضور و خطر گروههای تروریستی از جمله داعش در افغانستان طی هفته های اخیر افزایش یافته است. روسها که اکنون در درگیری با غرب در داخل خاک اوکراین هستند، نگران شکل گیری منسجم و تقویت هسته های گروههای تروریستی بویژه داعش با کمک کشورهای غربی از جمله آمریکا در افغانستان به منظور استفاده از این کشور به عنوان پایگاهی برای رخنه به آسیای میانه و بی ثبات سازی آن منطقه هستند.

نگرانی روسیه در حالی است که قرار است طالبان طبق توافق با اسلام آباد، افراد وابسته به برخی گروههای جنگجو و خانواده آنها از جمله طالبان پاکستان (TTP) را از مناطق مرزی مجاور با پاکستان دور ساخته و به مناطق شمالی این کشور منتقل سازد.

هشدارهای مقامات روس در حالی مطرح می شود، که مرکز مستقل تحقیق و تحلیل استراتژیک آمریکایی TSC موسوم به سوفان (The Soufan Center) نیز در گزارشی که روز جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ منتشر کرده، با ذکر این نکته که تهدید گروههای تروریستی بعد از دغدغه مقابله با خطر چین از یک سو و روسیه (در اوکراین)، به اولویت دوم کشورهای غربی تقلیل یافته است، در مورد روابط طالبان با گروههای تروریستی از جمله القاعده هشدار داده و وضعیت افغانستان را مشابه خطر قبل از حادثه یازده سپتامبر برشمرده که بدلیل درگیری در جنگ ها نادیده گرفته شد.

به گفته سوفان حملات داعش نیز پیچیده تر شده و گروههای تروریستی در زمان طالبان، آزادی بیشتری برای مانور دارند و این گروهها بویژه داعش از گامهای نادرست ضد تروریستی و ضعف طالبان بهره می برند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز