۳ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

نتیجه یک نظرسنجی:

مردم چین، آمریکا و ژاپن را غیرقابل اعتماد می‌دانند

مردم چین، آمریکا و ژاپن را غیرقابل اعتماد می‌دانند

براساس یک نظرسنجی که اخیرا در موسسه کانادایی انجام شده شهروندان چینی، آمریکا و ژاپن را غیرقابل اعتمادترین کشورها در میان ۱۰ کشور جهان می‌دانند که به احتمال بسیار زیاد در دهه آینده وارد مناقشه نظامی با پکن خواهند شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از کیودو، نظرسنجی دانشگاه آلبرتا کانادا که با شرکت حدود ۲ هزار نفر از سراسر چین از ماه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی انجام شده است نشان می دهد شهروندان چینی کمترین اعتماد به آمریکا و ژاپن را دارند و احتمال درگیری نظامی این دو کشور طی دهه آینده با پکن را محتمل می دانند.

به علاوه این نظرسنجی نشان می‌دهد ژاپن کمترین اهمیت از نظر داشتن روابط با چین را در میان شهروندان چینی دارد. درحالی که روسیه در نقطه مقابل از دیدگاه چینی ها در نخستین رده بندی اهمیت چه به لحاظ روابط دراز مدت و چه به لحاظ اعتماد قرار گرفته است.

در این نظرسنجی از پاسخگویان درباره دیدگاه شان پیرامون روابط چین با ۹ کشور استرالیا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، هندف ژاپن، روسیه و آمریکا به علاوه اتحادیه اروپا سوال شده است. به نظر می‌رسد نتایج بدست آمده نشانگر افزایش تنش میان چین و کشورهای غربی بر سر مساله تایوان و سایر مسائل در کنار نزدیک تر شدن روابط میان روسیه و چین است. دیدگاه مردم چین درباره روسیه، با حمله این کشور به اوکراین تاثیر منفی نگرفته است.

این نظرسنجی همچنین اعتماد اندک چینی ها به ژاپن را با توجه به تصویر منفی ژاپن که از خصومتی بزرگ در نیمه نخست قرن بیستم ریشه گرفته است نشان می‌دهد. دیدگاه پاسخ دهندگان به این نظرسنجی درباره اهمیت روابط توکیو-پکن به رغم روابط اقتصادی قوی دو کشور یکی از شگفت آورترین یافته ها بوده است. تاریخ مناقشات درباره خاک دو کشور و افزایش قدرت گرفتن نظامی دو کشور نشان می دهد هر دو به مدیریتی محتاط درباره روابط دوجانبه نیاز دارند تا مناقشات را کاهش دهند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز