۲۹ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

ریشه‌یابی ناامنی‌‌های شمال افغانستان/تئوری توطئه برای حذف طالبان غیرپشتون

ریشه‌یابی ناامنی‌‌های شمال افغانستان/تئوری توطئه برای حذف طالبان غیرپشتون

زنجیره‌ای بودن حملات در شمال افغانستان بخصوص در بدخشان که با انگیزه حذف فیزیکی سران طالبان صورت می‌‌گیرد، فضا را برای خلق تئوری‌ توطئه مانند «اختلافات درون‌گروهی» و یا «حذف طالبان غیر پشتون توسط طالبان پشتون» توسط مخالفان طالبان فراهم کرده است.

به گزارش نگاه نو، شمال افغانستان در مقایسه با سایر نقاط افغانستان نفوذ‌پذیرتر و رخنه‌پذیر است. این رخنه‌پذیری از دو جهت سبب شده که امکان اجرای عملیات برای داعش میسر گردد.

نخست، شمال افغانستان کمتر از جنوب تحت نظارت دقیق استخبارات طالبان قرار دارد که دلیل آن وضعیت جغرافیایی پیچیده و بافت‌ جمعیتی تقریباً ناهمگن آن است.

دوم، هر چند طالبان توانسته است در جنوب و شرق افغانستان هسته‌های مرکزی و مراکز تجمع، بازار و اداره داعش را نابود کند اما در شمال افغانستان به علت وجود داعشی‌های تاجیک‌ و ازبک‌تبار، این گروه توانسته است کماکان حضور خود را حفظ کند.

اخیرا اخباری در خصوص توافق پاکستان و طالبان جهت انتقال اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان منتشر شده است. این موضوع در صورت تحقق، تاثیرات زیر بر جای خواهد داشت:

۱. این مساله تنش های قدیمی در داخل افغانستان را افزایش خواهد داد.

۲. حساسیت روس ها و کشورهای آسیای مرکزی را به شدت برخواهد انگیخت‌.

۳. استمرار بی ثباتی در افغانستان را مستقیما  متوجه‌  همسایگان خواهد کرد.

از این رو باید به این نکات توجه کرد:

موضوع ناامنی در افغانستان برای ایران بسیار بااهمیت بوده و بر این اساس آمادگی انتقال تجربیات مقابله موثر خود علیه داعش و جریان‌های تروریستی را به کشورهای دوست از جمله افغانستان دارد.

موضوع امنیت در پاکستان نباید به قیمت بی‌ثباتی‌ و ناامنی همسایه‌ها بویژه افغانستان ختم شود.

حکومت سرپرست افغانستان قول داده که از خاک افغانستان، ناامنی برای کشورهای دیگر بویژه همسایه‌ها بوجود نیاید، براین اساس خلع سلاح همه گروه‌های غیر رسمی و خارجی باید در اولویت قرار گیرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز