۲۸ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

محمود عباس:

تمامی جهان عرب از روابط ایران و عربستان خوشحال هستند

تمامی جهان عرب از روابط ایران و عربستان خوشحال هستند

«محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، ضمن تقدیر از نقش چین در بهبود روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تأکید کرد که کل جهان عرب از احیای روابط حسنه میان تهران و ریاض خرسند هستند.

به گزارش نگاه نو، در پی توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان در پکن دو طرف نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال و سه ماه توافق کردند و مقرر شد وزرای خارجه پس از آن دیدار کنند که این دیدار در ۱۷ فروردین ماه انجام و بیانیه مشترکی صادر و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش‌ همکاری‌ها تأکید شد.

عباس ضمن اشاره به نقش چین در بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: «موفقیت نشست چین-اعراب یک سیگنال بسیار مهم ارسال کرد. ما بسیار خرسندیم که پی بردیم که چین در حال حاضر پیشرفت در امور اعراب را از طریق این نشست تسهیل می‌کند و امیدواریم که نقش چین در این زمینه ادامه داشته باشد».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تأکید کرد: «ما امیدواریم که نشست چین و اعراب نهادینه شود».

وی سپس به بهبود روابط میان ریاض و تهران اشاره کرد و گفت: «اقدام چین در آشتی دادن ایران و عربستان چیزی است که بسیاری از کشورها موفق به تحقق آن نشدند. اختلافات میان ریاض و تهران طولانی و جدی بود و هیچ کشوری در حل این اختلافا موفق نبود اما به واسطه حسن نیت چین در تعامل با این دو کشور،‌معجزه خلق شد».

محمود عباس با اشاره به این موارد تصریح کرد: «من مصالحه ایران و عربستان را یک معجزه می‌دانم و کل جهان عرب از آن استقبال می‌کنند و همچنین از نقش چین در این فرایند خرسند هستیم».

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته (شنبه) ۲۷ خردادماه در پاسخ به دعوت رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در رأس هیأتی به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز