۲۷ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

پولیتیکو نوشت؛

گام ناتو برای پذیرش اوکرین در ائتلاف

گام ناتو برای پذیرش اوکرین در ائتلاف

وبگاه تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی نوشت که حمایت از تسهیل مسیر اوکراین به سوی عضویت در ناتو در بین اعضای این ائتلاف رو به افزایش است و احتمال می‌رود که در جریان نشست ماه آینده ناتو، پیشنهاد عضویت کی‌یف در ائتلاف ناتو به صورت رسمی مطرح شود.

به گزارش نگاه نو، در این گزارش آمده است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیش از این پیشنهاد داده بود که اعضای این ائتلاف موافقت کنند که اوکراین بدون طی کردن طرح اقدام برای عضویت در ناتو، پس از پایان جنگ اوکراین، عضو این ائتلاف شود.

«برنامه اقدام برای عضویت» (MAP)، در حقیقت یکسری اصلاحات نظامی و دموکراتیک است که عضوی که قرار است به ناتو پیوندد باید قبل از پیوستن به این ائتلاف این اصلاحات را اجرا کند.

طبق گزارش پولتیکو، حذف مانع MAP، تلاش اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو را تسریع می‌بخشد اما با این‌حال، جدول زمانی مشخص یا تضمینی ارائه نمی‌دهد مبنی بر این‌که کی‌یف در نهایت موفق می‌شود که حمایت تمامی اعضای ناتو برای عضویت در این ائتلاف را به دست آورد.

در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ – هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس – بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

پس از آن، استولتنبرگ گفت تا زمانی که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نشود، نمی‌تواند به این ائتلاف نظامی بپیوندد.

بر اساس گزارش پولتیکو، بایدن پذیرای طرح پیوستن اوکراین به ناتو بدون پیش‌شرط MAP است و این مسئله را در جریان گفت‌وگوی روز سه شنبه خود در واشنگتن با استولتنبرگ مطرح کرد.

پولتیکو بر این باور است که صرفنظر کردن ایالات متحده بعنوان مهم‌‌ترین عضو ناتو از شرط MAP می‌تواند در اجلاس ماه ژوئیه این اتحاد در «ویلنیوس» لیتوانی، بسیار مفید واقع شود.

یکی از مقام‌های کشور عضو ناتو که خواست نامش فاش نشود به پولتیکو گفت: «اگر این واقعاً واقعاً واقعاً چیزی باشد که آمریکا می‌خواهد، اغلب می‌توانند این کار را به نتیجه برسانند».

یکی دیگر از اعضای ائتلاف ناتو گفت: «ایده‌ای که استولتنبرگ مطرح کرده است احتمالاً در داخل ائتلاف مورد موافقت قرار می‌گیرد».

جریان تسهیل مسیر عضویت اوکراین در ناتو در ماه می زمانی استارت خورد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد که کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف نیازمند ضمانت‌ها و سیگنال‌های امنیتی است مبنی بر آن‌که می‌تواند به ناتو بپیوندد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز