۲۴ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

وزیر خارجه چین:

روابط چین- آمریکا با چالش های جدید مواجه شده است

روابط چین- آمریکا با چالش های جدید مواجه شده است

چین گانگ وزیر امورخارجه چین در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود موضع قاطع چین درباره نگرانی‌های کلیدی این کشور از جمله تایوان را مطرح کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از گلوبال تایمز، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امورخارجه چین، چین گانگ وزیر امورخارجه این کشور با اشاره به اینکه از آغاز سال جاری میلادی روابط آمریکا و چین با مشکلات و چالش‌های جدیدی رو به رو شده است تاکید کرد مسئولیت این موضوع روشن است. وی در ادامه افزود چین همواره روابط دو کشور را بر پایه اصول احترام متقابل، همزیستی صلح‌آمیز و همکاری برد-برد که از سوی شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین پیشنهاد شده بررسی و حفظ کرده است.

این مقام سیاسی چین موضع قاطع چین درباره نگرانی‌های کلیدی از جمله مساله تایوان را روشن و تاکید کرد آمریکا باید به این موضوع احترام بگذارد و از مداخله در امور داخلی چین و از صدمه زدن به امنیت حق حاکمیت و پیشبرد منافعش به نام رقابت جلوگیری کند.

دیپلمات چینی ابراز امیدواری کرد که آمریکا اقدامات عملی برای اجرای اجماعی مهم که میان سران دو کشور در نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی به دست آمده بود را انجام دهند. به علاوه تعهدات مرتبط به این اجماع که از سوی آمریکا مطرح شد، به شکلی مؤثر تفاوت‌ها میان دو کشور را مدیریت و به بهبود دیدگاه‌ها، همکاری و بازگشت روابط دو کشور در مسیر سالم و توسعه پایدار کمک می‌کرد.

واشنگتن به جنجال پیرامون موضوعات مرتبط با چین در آستانه سفر بلینکن به این کشور ادامه می‌دهد. باوجود اینکه دولت آمریکا از این سفر به عنوان ” برداشتن گام‌های دیپلماتیک” برای کم کردن حضور اطلاعاتی چین در خارج از این کشور و پس از اینکه هفته گذشته وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی در گزارشی مدعی شد که چین مخفیانه با کوبا برای ساخت ایستگاه شنود الکترونیکی در این جزیره به توافق رسیده، یاد کرده است.

این ادعا روز گذشته از سوی چین با انتقاد شدیدی مواجه شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز