۲۴ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

مقام سعودی:

چین یک شریک کلیدی در جهان چندقطبی است

چین یک شریک کلیدی در جهان چندقطبی است

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی با بیان اینکه کشورش چین را یک شریک کلیدی در جهان چند قطبی می‌داند، گفت: «جهان جنوب» دیگر برای پیشرفت به کشورهای توسعه یافته شمال متکی نیست.

به گزارش نگاه نو، خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه سی‌ان‌بی‌سی افزود: یک نظم جهانی چندقطبی ظهور کرده که چین یک بازیگر مهم آن است.

وی ادامه داد: ما باور داریم و البته فکر می‌کنم ثابت شده که عربستان نیز یک بخش مهم از این جهان چند قطبی است.

الفالح نقش ریاض را در این نظم نوین جهانی، اقدام در جهت توسعه اقتصادی عربستان و منطقه و همچنین توزیع فرصت‌های موجود برای توسعه به آفریقا، آسیای مرکزی و شبه قاره هند عنوان و تاکید کرد همکاری اقتصادی با پکن بخش مهمی از آن خواهد بود.

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در این گفت‌وگو که در جریان دهمین نشست تجاری مشترک چین و اعراب در ریاض صورت گرفت، این نشست را نشان دهنده افزایش گرایش‌ها به سمت همکاری و مشارکت جنوب-جنوب (تعامل کشورهای جهان جنوب با یکدیگر) دانست.

وی با اشاره به تغییر نظم جهانی از یک جهان تک قطبی به یک جهان چندقطبی تاکید کرد: ما [جهان جنوب] دیگر به شکل سابق به شمال توسعه یافته متکی نیستیم.

به گفته این مقام سعودی، روابط ریاض-پکن در مسیر تحول و تغییر از نوع فقط تجاری به سرمایه‌گذاری عمیق قرار دارد.

وی با تکذیب ادعاها درباره اینکه تقویت روابط کشورش با چین تهدیدی برای رابطه ریاض-واشنگتن خواهد بود، تصریح کرد: رابطه عربستان با ایالات متحده در سطح بسیار خوب و محکمی قرار دارد و سفرهای اخیر مقام‌های آمریکایی به این کشرو از جمله بازدید اخیر جو بایدن رئیس جمهوری نیز گواه همین امر است.

فالح، با اشاره به تداوم سرمایه گذاری‌ها آمریکا در عربستان، خاطر نشان کرد روابط با چین و ایالات متحده در مقابل هم قرار ندارند بلکه در واقع مکمل یکدیگر هستند.

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در عین حال تاکید کرد که کشورش در تعیین راهبردها تنها منافع خود را مدنظر قرار می‌دهد که در حال حاضر چین نقش پررنگ و فزاینده‌ای در آن دارد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در دوره پسا جنگ سرد، ایالات متحده به عنوان قدرت برتر جهانی از منظر اقتصادی، نظامی و ژئوپلیتیکی شناخته شد. با پررنگ شدن حضور چین در عرصه جهانی، شکل‌گیری «گروه اقتصادهای نوظهور بریکس» (BRICS) و همچنین خشم فزاینده کشورها از آمریکا به دلیل هدایت جنگ‌ها و کمپین‌های تحریمی، توزیع قدرت میان کشورها به جای یک کشور، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

این گزارش ادامه می‌دهد: روابط ایالات متحده و عربستان سعودی در سال‌های اخیر تحت تنش قرار گرفته است، زیرا دولت بایدن تلاش کرد پادشاهی عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر تحت فشار قرار دهد تا بر حجم نفت تولیدی این کشور تأثیر بگذارد، اما تلاش او ناموفق بود.

بر این اساس، تبادل‌های فنی و پروژه‌های زیرساختی چین در عربستان رو به افزایش است. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز به دنبال تنوع بخشی به متحدان ریاض و کسب استقلال بیشتر است.

شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در سفر ماه دسامبر خود به عربستان سعودی، توافقنامه مشارکت راهبردی با ریاض امضا کرد. وزارت خارجه چین این توافق را یک نقطه عطف در تاریخ روابط چین و اعراب دانسته بود.

این رسانه آمریکایی جهان چندقطبی را اینگونه توصیف می‌کند: یک سیستم جهانی که تحت سلطه غرب قرار ندارد و با درگیری ۲ قدرت بزرگ مانند آنچه در دوران جنگ سرد رخ داد، تعریف نمی‌شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز