۲۱ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

یدیعوت آحارونوت:

سیاست نتانیاهو در قبال ایران همواره شکست خورده است

سیاست نتانیاهو در قبال ایران همواره شکست خورده است

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی به تیره شدن روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا اشاره کرده و نوشت: سیاست «بنیامین نتانیاهو» در قبال ایران به طور مستمر و در ابعاد راهبردی، شکست خورده است.

به گزارش نگاه نو، «آلون پینکاس»، دیپلمات و مشاور سیاسی صهیونیست که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به عنوان سرکنسول تل‌آویو در نیویورک خدمت می‌کرد، در مقاله‌ای برای روزنامه «یدیعوت آحارونوت» از شکست راهبردی سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در قبال ایران و توافق هسته‌ای نوشت.

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» به نقل از این روزنامه عبری نوشت: پینکاس می‌نویسد که سال‌های اخیر نشان‌دهنده «شکست مستمر» سیاست اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران است؛ در گذشته نتانیاهو در متقاعدکردن ایالات متحده به میزان «تهدید بودن ایران» موفق بود، اما امروز این موفقیت از بین رفته است.

وی در ادامه می‌گوید: در ابعاد راهبردی بزرگ‌تر، نتانیاهو چندین شکست بزرگ دارد که مهم‌ترین آن‌ها روابط با ایالات متحده است. امروز تغییر قابل توجهی از «تحقق مبانی و انحراف از اصل مقدس برای چندین دهه» در سیاست تل‌آویو دیده می‌شود؛ قبلاً حمایت احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا از «اسرائیل، به موضوعی فراتر از سیاست داخلی آمریکا» تبدیل شده بود.

دیپلمات صهیونیست در ادامه به عدم تاثیرگذاری مواضع نتانیاهو در جهان اشاره کرده و نوشت: «سطح ارزش نهادن به سخنان نتانیاهو در این زمینه در جهان به ویژه در آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و حالا به سخنان وی در این زمینه توجهی نمی‌شود».

ادامه گزارش یدیعوت آحارونوت حاکی از آن است که دل مشغولی جدید نتانیاهو به دو موضوع مربوط می شود: اول اینکه گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران وجود دارد که اسرائیل در وهله اول با آن مخالف است و آن را نگران می‌کند. دوم اینکه، مانور روی تحولات ایران، برای نتانیاهو به فرصت و راهی برای ایجاد یک «وضعیت بحرانی» تبدیل شده که می‌تواند توجهات را از «بحران قضایی» درون رژیم منحرف کند.

دیپلمات صهیونیست در ادامه می‌نویسد: ایالات متحده در این مانور ساختگی، شریک نتانیاهو نیست و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا همچنان ترجیح می‌دهد با نتانیاهو دیدار نداشته باشد. درباره «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا هم باید بگویم که او حتی نمی‌فهمد چرا نتانیاهو هفته گذشته منتقد توافقی شد که هنوز وجود ندارد و حتی تهدید کرده بود که اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد.
بر این اساس، یدیعوت آحارونوت معتقد است که آغاز شکست برای نتانیاهو زمانی بود که «باراک اوباما»، رئیس جمهور سابق آمریکا «روند دیپلماتیک با ایران» را آغاز کرد؛ و زمانی که نتانیاهو با این ادعا که توافق بهتری وجود دارد، با آن مخالفت کرد، «هرگز به خود زحمت ارائه آن [توافق بهتر] را نداد».

در ادامه تحلیل این روزنامه عبری آمده است: توافق هسته‌ای ایران با تمام خوبی و بدی‌هایش، از نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در مسیر خوبی است و پایبندی تهران به مفاد آن محرز شده است؛ در حالی که نتانیاهو همچنان با موجودیت و کلیت این توافق مخالفت می‌کند. پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شد، نتانیاهو تلاش کرد تا کمپینی برای خروج یک‌جانبه ایالات متحده از توافق به راه بیاندازد؛ این همان چیزی بود که اتفاق افتاد، اما هیچ جایگزینی از سوی تل‌آویو برای آن ارائه نشد.

دیپلمات صهیونیست در ادامه تحلیل خود، پیشرفت‌های اخیر ایران را به دلیل اقدامات نتانیاهو دانسته و اذعان کرد: پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، «ایران یک سال بعد اعلام کرد که دیگر به آن توافق پایبند نیست و شروع به غنی‌سازی اورانیوم تا حدود ۶۰ درصد کرد». زمانی که بایدن در دو سال گذشته تلاش کرد توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، دوباره نتانیاهو با آن مخالفت کرد و از اینکه ایران توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ را نقض می‌کند، شکایت داشت. این توافقی است که نتانیاهو از ابتدا با آن مخالف بود، و ایالات متحده را تشویق به خروج از آن کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز