۲۱ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

بازنشر گفتگوی اختصاصی نوری المالکی با نگاه نو؛

سالگرد سقوط موصل/ آنچه در ترکیه و‌ اربیل طراحی شد

سالگرد سقوط موصل/ آنچه در ترکیه و‌ اربیل طراحی شد

نخست وزیر پیشین عراق مدتی پیش در گفتگوی اختصاصی با نگاه نو از پشت پرده سقوط موصل و خیانت برخی فرماندهان ارتش و سیاستمداران سخن گفت. وی اعلام کرد که این توطئه در ترکیه و اربیل طراحی شد.

اکنون پس از گذشت سالها با توجه به تلاش برخی از جریان های سیاسی و رسانه‌ای برای تلطیف چهره داعش و نیز بازگشت حزب بعث به عرصه سیاسی عراق و در آستانه سالگرد سقوط موصل این گفتگو و بخش های مهمی از آن بازنشر می شود.

نوری المالکی در این گفتگو گفت که سقوط شهر موصل، توطئه‌ای برنامه ریزی شده توسط کردها و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه بود.

وی با متهم کردن برخی فرماندهان نظامی و امنیتی موصل که از صحنه درگیری با داعش فرار کردند، گفت که این فرماندهان اختیارات کافی را برای مقابله با داعش در اختیار داشتند، اما در زمان حمله داعش حتی یک گلوله هم شلیک نشد.

در آن زمان، فرمانده لشکر چهارم موصل که یک کرد بود، لشکر خود را ترک کرد و داعش وارد تکریت شد و جنایت اسپایکر به دلیل عقب نشینی فرمانده لشکر چهارم و فروپاشی این لشکر اتفاق افتاد.

نوری المالکی که هم اکنون رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق است همچنین این پرسش را مطرح کرد که چرا با وجود استقرار ۴۰ هزار نیروی پلیس و دو لشکر ارتش، یک گروهک تروریستی به نام داعش توانست موصل را اشغال کند.

ناگفته های نوری المالکی درباره سقوط موصل بسیار مستند و بر اساس داده‌های واقعی است.

اکنون نیز پس از چندین سال مشخص شد که چه جریان های سیاسی و کدام کشورهای منطقه ای در سقوط موصل و روی کار آمدن و تقویت داعش و نیز ارتکاب جنایت اسپایکر که در آن بیش از ۱۸۰۰ سرباز عراقی کشته شدند، نقش داشتند.

با این وجود هنوز نیز برخی از جریان های سیاسی در داخل با کمک عناصر بیرونی از جمله پادشاهی اردن برای تلطیف چهره صدام و بازگشت حزب بعث به عرصه سیاسی عراق تلاش می کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز