۱۹ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

پنجشنبه انجام شد؛

گفتگوی بلینکن با وزیر خارجه ترکیه درخصوص عضویت سوئد در ناتو

گفتگوی بلینکن با وزیر خارجه ترکیه درخصوص عضویت سوئد در ناتو

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه درباره روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و عضویت سوئد در ناتو گفتگو کرد.

به گزارش نگاه نو، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت‌وگو کرد و انتصاب وی را تبریک گفت.

وی تصریح کرد: بلینکن و فیدان در مورد مسائل منطقه ای و اهمیت روابط دوجانبه آمریکا و ترکیه از جمله همکاری دیرینه دفاعی دو کشور گفتگو و بر اهمیت وحدت در ناتو تاکید کردند.

به گفته وی، بلینکن بر لزوم پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو در اسرع وقت و اهمیت طرح صادرات غلات دریای سیاه تحت حمایت ترکیه تاکید کرد.

پیش از این نیز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگویی که با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشت، در سخنانی در آکادمی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که سوئد به زودی به ناتو خواهد پیوست.

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی به مناسبت فارغ التحصیلی در کلرادو اسپرینگز گفت که به رغم تلاش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شکستن اتحاد از طریق حمله به اوکراین، ناتو قوی تر شده است. او افزود که پذیرش اخیر فنلاند در ناتو و ” به زودی سوئد” به تقویت ناتو کمک می کند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «این اتفاق(عضویت سوئد در ناتو) خواهد افتاد، به شما قول می‌دهم.» عضویت در ناتو بی‌طرفی سوئد را که از زمان جنگ سرد وجود داشته است، تغییر خواهد داد و زمینه را برای گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه آماده خواهد کرد. مسکو اعلام کرده است عضویت فنلاند و سوئد یک تهدید برای این کشور محسوب می‌شود و به آن پاسخ خواهد داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز