۱۷ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

شینهوا نوشت:

ائتلاف دریایی ایرانی-عربی بیانگر افزایش بی اعتمادی به آمریکا در منطقه است

ائتلاف دریایی ایرانی-عربی بیانگر افزایش بی اعتمادی به آمریکا در منطقه است

خبرگزاری شینهوا در گزارشی درخصوص ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران و چند کشور عرب منطقه نوشت: بنا به نظر تحلیلگران، تشکیل ائتلاف نیروی دریایی بین ایران و چند کشور عربی نشانه تشدید فضای بی اعتمادی کشورهای منطقه به آمریکا و تقویت باور و اتکای این کشورها به توانمندی های خود در تامین امنیت منطقه است.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری شینهوا، امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما خبر داد: جمهوری اسلامی ایران به زودی با چند کشور خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عراق ائتلاف دریایی تشکیل خواهد داد.

این خبر دو روز پس از آن منتشر شد که امارات اعلام کرد از ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده که مدعی وظیفه تضمین امنیت در آبهای منطقه بود، خارج شده است.

بی اعتمادی رو به رشد

شبکه خبری العالم عربی در تحلیلی که روز یکشنبه منتشر شد، نوشت: تحولات اخیر این پیام «روشن» و حاکی از آن است که با آگاه شدن کشورهای منطقه، زمان اعتماد به آمریکا برای تضمین امنیت در منطقه به پایان رسیده است. کشورهای عربی از نقش بی ثبات کننده واشنگتن و توطئه آفرینی برای دامن زدن به اختلافات میان کشورهای خاورمیانه اطمینان حاصل کرده اند.

روزنامه ایران هم روز سه شنبه در تحلیلی نوشت: خروج امارات از ائتلاف تحت رهبری آمریکا که نزدیک به چهار سال پیش ایجاد شد، دلیلی بر افزایش اختلافات بین واشنگتن و کشورهای منطقه از جمله امارات است که اعتمادشان را به آمریکا از دست داده اند و در نظر دارند جایگزین های قابل اعتمادتری برای تضمین امنیت خود جایگزین آن کنند.

نگرانی های واشنگتن

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم و نیروی دریایی ترکیبی آمریکا، در واکنش به خبر تشکیل ائتلاف دریایی ایران و عربی، روز شنبه به بریک دیفنس مدعی شد که ایده مطرح شده از سوی ایران مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه، عقلانی به نظر نمی آید.

شینهوا نوشت: این اظهارات دلیلی بر نگرانی شدید واشنگتن در مورد احتمال تشکیل ائتلاف دریایی است. چنین اظهاراتی همچنین نشان می‌دهد آمریکا از پیش برای جلوگیری از ایجاد چنین ائتلافی اقداماتی مانند وارد کردن اتهامات «بی اساس» علیه ایران را آغاز کرده است.

افزایش اعتماد به نفس

تحلیلگران و تحلیل‌های رسانه‌ای ایرانی می گویند کشورهای منطقه اکنون اعتماد به نفس بیشتری نسبت به توانایی خود در تضمین امنیت منطقه به دست آورده‌اند.

العالم در تحلیل خود اعلام کرد کشورهای منطقه دریافته اند تنها گزینه برای تضمین امنیت آنها، همکاری مشترک است که پیش شرط ضروری آن، خروج همه نیروهای ناموجه و فرامنطقه ای از خاورمیانه خواهد بود.

العالم و ایران، هر دو، ائتلاف جدید را در تداوم توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی در مورد ازسرگیری روابط دوجانبه با میانجیگری چین را “پیشرفتی مهم” توصیف کردند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز