۱۰ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

رئیس‌جمهوری کوبا:

بریکس جایگزین هژمونی آمریکا در نظم اقتصادی بین‌المللی است

بریکس جایگزین هژمونی آمریکا در نظم اقتصادی بین‌المللی است

رئیس‌جمهوری کوبا، «بریکس» (ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان/ برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را جایگزین مهمی برای نظم اقتصادی بین‌المللی «کاملا ناعادلانه» ایالات متحده و سیاست هژمونیک واشنگتن در کنترل کامل اقتصاد جهانی دانست.

به گزارش نگاه نو، میگل دیاز کانل (Miguel Díaz-Canel) رئیس جمهور کوبا در مصاحبه با بخش اسپانیایی‌زبان شبکه آرتی تاکید کرد: برنامه‌های بریکس برای جدا شدن از دلار، سیستم روابط تجاری فراگیرتر و مطلوب‌تری را برای جهان ایجاد خواهد کرد.

میگل دیاز کانل گفت: امروز روابط بین‌الملل در جهان مبتنی بر سیاست تهاجمی و هژمونیک دولت ایالات متحده است که به طور مرتب دیوار می‌کشد، تحریم‌های قهری اعمال می‌کند و باج‌گیری و تجاوز انجام می‌دهد و تهمت می‌زند.

به گفته رئیس‌جمهوری کوبا، از نظر اقتصادی، این سیاست هژمونیک در کنترل کامل اقتصاد جهانی توسط دولت ایالات متحده و سازمان‌هایی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تجلی می‌یابد. وی افزود که این وضعیت یک نظم اقتصادی بین‌المللی کاملاً ناعادلانه و غیردموکراتیک ایجاد می‌کند.

دیاز کانل، بلوک بریکس را یک جایگزین مهم برای یکپارچگی اقتصادی-تجاری، به ویژه برای کشورهای دارای اقتصادهای نوظهور دانست.

وی گفت: بریکس بیش از هر چیز از چندقطبی بودن و چندجانبه‌گرایی در روابط دفاع می‌کند. بریکس با دفاع از چندجانبه‌گرایی، مخالفت با مفاهیم جنگ سرد را مطرح کرده و امکان نظم اقتصادی بین‌المللی عادلانه‌تر را ارائه می‌دهند که به نفع همه است.

رئیس دولت هاوانا با یادآوری اینکه بریکس قصد دارد از دلار جدا شود، خاطر نشان کرد که این امر پایه‌هایی را برای روابط تجاری فراگیرتر و مطلوب‌تر ایجاد می‌کند. «بریکس به ویژه با دور شدن از دلار، از تحریم‌هایی که برای استفاده از دلار از سوی ایالات متحده اعمال می‌شود، اجتناب می‌کنند».

رئیس‌جمهوری کوبا تصریح کرد که طرح‌های بریکس، هژمونی امپراتوری ایالات متحده، هژمونی صندوق بین‌المللی پول، هژمونی بانک جهانی را در هم می‌شکند و توسعه اشکال جدید روابط اقتصادی-تجاری را ترویج می‌کند.

دیاز کانل همچنین بار دیگر بر همبستگی با روسیه در مواجهه با تحریم‌های غرب تاکید کرد. وی روابط کوبا با روسیه را عالی توصیف کرد و گفت: ما تمام اقدامات و تحریم‌هایی که علیه فدراسیون روسیه اعمال شده است را به شدت محکوم می‌کنیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز