۱۰ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

مقام اطلاعاتی انگلیس:

 چین تا ۲۰۳۰ به بزرگترین چالش ما تبدیل می‌شود

 چین تا ۲۰۳۰ به بزرگترین چالش ما تبدیل می‌شود

«آدریان برد»، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی انگلیس مدعی شد، چین تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به «بزرگترین چالش» برای امنیت اقتصادی و منافع خارجی لندن خواهد شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، این مقام اطلاعاتی رده‌ بالای انگلیس در یک سخنرانی، چین را به تلاش برای اخلال در زنجیره تامین فن‌آوری‌ها و مواد مهم مرتبط با آنها متهم کرد گفت و لندن باید نسبت به «چالش‌های چین هوشیار باشد.»

آدریان برد همچنین ادعا کرد که کشورش با «تهدید فزاینده» ارتش و جاسوس‌های چین مواجه است. پیش از صحبت‌های این مقام اطلاعاتی انگلیسی، «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس نیز ادعا کرد، چین «بزرگترین چالش دوران» و «تنها کشور دارای نیت و ابزارهای لازم برای تغییر شکل دادن نظم جهانی» است.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، چند نماینده پارلمان انگلیس فشار را بر دولت سوناک برای در پیش گرفتن یک موضع تندرو تر در قبال چین از جمله زدن برچسب «تهدید علیه امنیت انگلیس» به پکن افزایش داده‌اند.

سوناک با وجود اتهام‌زنی‌هایش علیه چین در عین حال تعامل با این کشور در زمینه طیفی از مسائل را ضروری خوانده است.

آدریان برد در سخنرانی برای اعضای «انستیتوی خدمات متحد سلطنتی» انگلیس به سراغ اتهام‌زنی علیه روسیه رفته و مدعی شد این کشور «در منطقه یورو-آتلانتیک به عنوان بزرگترین تهدید علیه سرزمین بریتانیا تا سال ۲۰۳۰ باقی می‌ماند.»

او همچنین اضافه کرد، مساله‌ای که به طرزی فزاینده روشن می‌شود این است که امنیت اروپا «از امنیت کلیت جهان چه در حوزه نتایج فعالیتهای دولتی، چه در حوزه تغییرات آب‌وهوایی و چه در حوزه نگرانی ها درباره سلامت جهانی غیرقابل تفکیک است.»

نخست وزیر انگلیس آبان ماه سال گذشته نیز در جریان شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر بالی اندونزی مدعی شده بود، چین چالشی نظام‌مند را متوجه ارزش‌ها و منافع کشورش کرده و نمایانگر «بزرگترین تهدید دولتی علیه امنیت اقتصادی» کشورش است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز