۱۰ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

سفر هیات سوری به ریاض برای بازگشایی سفارت/ انتصاب نماینده سوریه در اتحادیه عرب

سفر هیات سوری به ریاض برای بازگشایی سفارت/ انتصاب نماینده سوریه در اتحادیه عرب

همزمان با ورود تیم فنی عربستان به سوریه به ریاست « غازی بن رافع العنزی» برای بازگشایی سفارت، دمشق نیز هیاتی را به ریاست «محمد ابو سریه» مدیر بخش حقوقی و آب های بین الملل در وزارت خارجه به ریاض اعزام کرده است تا زمینه فعالیت سفارت دمشق در ریاض را فراهم کنند.

به گزارش نگاه نو، منابعی از وزارت خارجه سوریه به روزنامه الوطن گفتند: تلاش‌ها برای از سرگیری فعالیت‌های کنسولی بین سوریه و عربستان ادامه دارد و همزمان با همزمان با ورود تیم فنی عربستان به ریاست «غازی بن رافع العنزی» به دمشق برای بازگشایی سفارت این کشور در پایتخت سوریه، هیات فنی دمشق به ریاست «محمد ابو سریه» مدیر بخش حقوقی و آب‌های بین الملل در وزارت خارجه به ریاض اعزام شده است تا پس از بازرسی سفارتخانه مراحل تعمیر و نگهداری دو ساختمان سفارت سوریه و محل اقامت دیپلمات‌های سوری در ریاض را پیگیری کند.

این منابع بیان کردند که سفارت سوریه و محل اقامت دیپلمات‌ها به دلیل عوامل اقلیمی به شدت آسیب دیده است و مراحل بازسازی این مکان‌ها توسط تیم سوری در حال انجام است و تیم فنی سوریه با هماهنگی طرف سعودی برای آماده‌سازی سفارت این کشور در ریاض جهت از سرگیری هر چه سریع‌تر کار کنسولی تلاش زیادی را انجام داده است.

تیم فنی سوریه پس از اعلام از سرگیری روابط ریاض و و دمشق برای اولین بار ۱۴ آوریل وارد ریاض شد و به منظور از سرگیری فعالیت کنسولی در عربستان جلسات متعددی را برگزار کرد.

سوریه در نهم ماه می‌میلادی ساعاتی پس از انتشار بیانیه مشابهی از سوی ریاض اعلام کرد که کار ماموریت دیپلماتیک خود در عربستان سعودی را از سرگرفته است.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه و اتباع خارجی سوریه گفت: بر اساس روابط عمیق و وابستگی‌های مشترک مردم سوریه و عربستان و در راستای برآورده کردن آرزوهای مردم دو کشور و اعتقاد جمهوری عربی سوریه به اهمیت تقویت روابط دوجانبه بین کشورهای عربی که در خدمت اقدامات مشترک عربی باشد، جمهوری عربی سوریه تصمیم گرفت کار نمایندگی دیپلماتیک خود در عربستان سعودی را از سر بگیرد.

اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از سفر «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه و اتباع خارجی سوریه به عربستان در دوازدهم آوریل گذشته که به دعوت رسمی «فیصل بن فرحان» همتای سعودی وی انجام شد، اعلام شد و دو طرف در بیانیه‌ای مشترک از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و پروازهای بین دو کشور استقبال کردند.

چند روز پس از آن «بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با سفر به سوریه با «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد و نزدیکی سوریه و عربستان با حضور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی که در جده برگزار شد و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به اوج رسید.

الوطن همچنین از تعیین نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب خبر داد و نوشت: طی حکمی «حسام الدین آلا» به عنوان نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب و رئیس هیات دیپلماتیک سوریه در قاهره منصوب شد.

انتصاب «آلا» پس از حدود یک ماه از تصمیم اتحادیه عرب برای از سرگیری مشارکت هیات سوریه در نشست‌های این اتحادیه و برای اولین بار پس از حدود ۱۱ سال از تصمیم تعلیق عضوت سوریه در اتحادیه عرب انجام شد.

پیش از آنکه عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شود، مرحوم «یوسف احمد» به عنوان نماینده سوریه در این اتحادیه حضور داشت.

«حسام الدین آلا» متولد سال ۱۹۶۶ در حلب سوریه و نمایندگی سوریه در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در ژنو به مدت هشت سال، سفیر سوریه در واتیکان، اسپانیا و همچنین عضو هیات دیپلماتیک سوریه در سازمان ملل در نیویورک بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ از جمله سوابق وی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز