۹ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

پس از درگیری مرزبانان ایران و افغانستان؛

طالبان: خواستار تنش با همسایگان نیستیم

طالبان: خواستار تنش با همسایگان نیستیم

معاون سخنگوی طالبان افغانستان تاکید کرد موضع و سیاست این حکومت این است که خواهان روابط تنش با هیچ طرفی به خصوص با کشورهای همسایه نیست.

به گزارش نگاه نو به نقل از طلوع نیوز افغانستان، پس از درگیری روز شنبه میان مرزبانان ایران و افغانستان، بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان می‌گوید طالبان، خواهان تنش با همسایه‌ها و هیچ کشوری دیگر نیست.

وی می‌افزاید: کابل و تهران درباره‌ درگیری اخیر در حال گفتگو هستند. به باور وی، گفتگو به‌جای تنش، راه معقول است.

بلال کریمی به طلوع‌نیوز گفت: نظر و سیاست طالبان در کل این است که خواهان روابط تنش با هیچ جناحی نیست؛ به خصوص با کشورهای همسایه. این برخورد کوچک که در سطح محلی در امتداد مرز بین ایران و افغانستان به وقوع پیوسته، مسوولین هر دو طرف نیز با هم در تماس هستند و هر اتفاقی که می‌افتد به دنبال یک راه‌حل برای آن خواهند بود.

همزمان با این رویدادها، وزیر کشور ایران این درگیری را مختصر خوانده و گفته است در حال حاضر اوضاع در مرز میان دو کشور به حالت عادی برگشته است.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، گفته است: درگیری مختصری بود، برطرف شد و با طرف طالبان مذاکراتی هم صورت گرفت. حالا مشکلی نداریم و مرز باز و آرام است.

«اسدالله ندیم»، از کارشناسان نظامی، می‌گوید: حکومت کنونی در افغانستان باید از درگیری‌ مرزی با کشورهای همسایه از جمله با جمهوری اسلامی ایران، بپرهیزد و محتاطانه کار بگیرد و مسایل و مشکلاتی که به وجود میاید از طریق مذاکره حل کنند.

در درگیری روز شنبه میان مرزبانان طالبان با مرزبانان ایرانی در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، یک نیروی طالبان و یک مرزبان ایرانی کشته شدند و دو شهروند دیگر ایران نیز زخم برداشته‌اند.

پیش از این نیز نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی چهار بار در مرز اسلام‌قلعه‌ هرات و ولایت نیمروز با هم درگیر شده بودند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز