۸ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

تحلیل نگاه نو؛

اهداف سفر پادشاه عمان به تهران/ بررسی همکاری های امنیتی و اقتصادی

اهداف سفر پادشاه عمان به تهران/ بررسی همکاری های امنیتی و اقتصادی

هیثم بن طارق، سلطان عمان دیروز یکشنبه به ایران سفر کرد و دیدارهایی را با مسئولان عالی رتبه ایران (مقام معظم رهبری و رئیس جمهور) داشت. روابط ایران و عمان یک رابطه تاریخی عمیق و بدون هرگونه تنش بوده است لذا این رابطه عمیق و تاریخی و رو به توسعه همواره تضمینی برای منافع و امنیت دو کشور محسوب می شود.

سطح روابط ایران و عمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، از گسترش زیادی برخوردار شده است. بویژه اینکه دولت های متخاصم منطقه ای و فرامنطقه ای، سعی کرده اند تا دولت عمان را به عنوان خط ارتباطی با ایران برای حل برخی پرونده های دو طرف  فعال سازند.

ایران و  عمان مناسبات اقتصادی زیادی نیز با یکدیگر دارند. کشور عمان از دهه ۹۰ خواستار گاز ایران بوده است و به نظر می رسد یکی از اهداف سفر سلطان هیثم به ایران توسعه روابط تجاری خصوصا در حوزه انرژی باشد که این امر می تواند روابط دو کشور را عمیق تر سازد.

کشور عمان در کنار دریای عمان قرار دارد و با توجه به اینکه در جنوب تنگه هرمز قرار گرفته است، بحث های امنیتی در خصوص این تنگه نیز همواره مورد توجه دو کشور بوده است و طبیعی است که مباحث امنیتی نیز در سفر هیثم به ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

بحث حل و فصل برخی اختلافات میان ایران و غرب خصوصا در پرونده های تبادل زندانیان و نیز آزادسازی پول های بلوکه شده ایران و نیز گفتگوهای پرونده هسته ای موسوم به برجام و مشکلات خطوط تماس نظامی ایران با نظامیان امریکایی که به طور غیر قانونی در سطح منطقه مانند سوریه، عراق و خلیج فارس حضور دارند نیز می تواند از اهداف این سفر تعریف شود.

گسترش روابط ایران با کشورهای عربی منطقه خصوصا مصر نیز در برنامه سفر سلطان هیثم گنجانده شده است و به نظر می رسد با توجه به سفر وی به قاهره، موضوع مصر هم از اهمیت ویژه ای در دیدارهای وی با مسئولین ایرانی برخوردار باشد.کارشناسان معتقدند گسترش روابط ایران و عمان همواره به استقرار ثبات و صلح در منطقه کمک کرده است و از این حیث می توان گفت سفر بن طارق به ایران از اهمیت راهبردی برای هر دو کشور و نیز منطقه برخوردار باشد

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز