۱ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

برای گشایش گذرگاه لاچین؛

ارمنستان به دیوان بین المللی دادگستری متوسل شد

ارمنستان به دیوان بین المللی دادگستری متوسل شد

نماینده ارمنستان در مسائل حقوقی بین المللی گفت کشورش درخواست دیگری را به دیوان بین المللی دادگستری در خصوص اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد پاسگاه مرزی در گذرگاه لاچین، تنها جاده مواصلاتی بین ارمنستان و قره باغ ارائه داده است.

به گزارش نگاه نو، خبرگزاری تاس نوشت: یقیشه کراکوسیان (Yeghishe Kirakosyan) نماینده ارمنستان در این دیوان بین المللی روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی ارمنستان گفت: بعد از ایجاد پاسگاه مرزی در جاده بین ارمنستان- آرتساخ (ناگورنو قره باغ) ما برای بار دوم به دادگاه بین المللی دادگستری متوسل شدیم.

وی گفت: ایروان از لاهه انتظار دارد که یک اقدام موقت را در مورد باکو اعمال کند و از این کشور بخواهد تا حرکت بدون مانع در امتداد گذرگاه لاچین را تا زمان صدور تصمیم نهایی در مورد شکایت ما تضمین کند.

بنابر اعلام دفتر کراکوسیان، باکو تصمیمات بین‌المللی این دادگاه را اجرا نمی‌کند و احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر را نادیده می‌گیرد.

دادگاه بین المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل، در ماه فوریه (بهمن/ اسفند)گذشته به استفاده از اقدامات موقت علیه جمهوری آذربایجان بر اساس کنوانسیون بین المللی رفع همه اشکال تبعیض نژادی حکم داد.

این دادگاه، خطر مستقیم آسیب جبران ناپذیر به حقوق ارامنه طبق این کنوانسیون را اعلام و عنوان کرد که آذربایجان موظف است تدابیری را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله ها از طریق گذرگاه لاچین در هر دو طرف این منطقه اتخاذ کند.

در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) ۲۰۲۲، چند شهروند آذربایجانی که مدعی بودند کارشناس محیط زیست هستند، گذرگاه لاچین را مسدود کردند. این گذرگاه تنها جاده ای است که ارمنستان و قره باغ کوهستانی را به هم متصل می کند و نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر هستند.

ایروان این اقدام باکو را تحریک آمیز توصیف و آن را محکوم کرد زیرا به ادعای این کشور به فروپاشی بشردوستانه این جمهوری به رسمیت شناخته نشده، می انجامد. جمهوری آذربایجان سپس یک پاسگاه مرزی در این جاده ایجاد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز