۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

کارشناسان اعلام کردند؛

چرا چین می تواند نقش سازنده در افغانستان ایفا کند؟

چرا چین می تواند نقش سازنده در افغانستان ایفا کند؟

کارشناسان معتقدند چین به عنوان یکی از قوی ترین مدافعان صلح که همسایه افغانستان است، برخلاف آمریکا که با حضور اشغالگرانه و مخرب خود افغانستان را به نابودی کشاند، می تواند نقشی فعال و سازنده در بازگرداندن ثبات، صلح و رفاه به کشور جنگ زده افغانستان داشته باشد.

به گزارش نگاه نو به نقل از شینهوآ، کارشناسان و اساتید دانشگاه ها در وبیناری با مضمون موقعیت چین در افغانستان گفتند چین برخلاف آمریکا از یکپارچگی و حق حاکمیت تمامی کشورها در سراسر جهان از جمله افغانستان حمایت می کند. از سوی دیگر چین از صلح و بازسازی افغانستان باهدف کمک به مردم این کشور نیز در مقابله با تروریسم که یکی از خطرهای اصلی برای ثبات منطقه و فراتر از آن است پشتیبانی می کند.

در این وبینار که از سوی موسسه آسیایی تحقیقات و توسعه اکو-تمدن که در اسلام آباد واقع است برگزار شد کارشناسانی از کشورهای متفاوت از جمله چین، پاکستان و افغانستان شرکت کردند.

سلیم خان صفی کارشناس و روزنامه نگار پاکستانی در امور افغانستان گفت افغانستانی در صلح برای توسعه اجتماعی-اقتصادی منطقه ای در کنار رفاه مردمش حیاتی است و تاکید کرد تمامی کسانی که ذینفع هستند باید با یکدیگر برای وحدت و یکپارچگی و رفاه افغانستان همکاری کنند.

وی در ادامه افزود کریدور اقتصادی چین- پاکستان به عنوان بخشی از پروژه ابتکاری جاده و کمربند چین آماده گسترش به افغانستان تحت همکاری سه جانبه است که منجر به توسعه اقتصادی و رفاه در منطقه خواهد شد.

این کارشناس پاکستانی با انتقاد از آمریکا و متحدانش که افغانستان را با عجله ترک کردند و در شرایط آشفته رها کردند گفت نیروهای آمریکا بدون تحکیم افغانستان یا تمهیداتی برای آشتی جویی درونی افغان ها این کشور را ترک کردند و باعث ایجاد بحران های امنیتی و انسانی جدی شدند. آمریکا نه تنها شهروندان افغان را که با آنها همکاری می کردند را رها کرد بلکه جان آنها را به خطر انداخت.

عبدل الطیف نظری معاون وزیر اقتصاد حکومت طالبان افغانستان نیز گفت کشورش به دلیل مسدود شدن دارایی هایش توسط آمریکا و اعمال تحریم های یکجانبه با مشکلات اقتصادی مواجه شده است.

وی در ادامه سخنانش افزود : « ما می خواهیم با همسایگان خود و اقتصادهای منطقه ای و جهانی تعامل سازنده داشته باشیم، چرا که معتقدیم رشد اقتصادی و توسعه پایدار در افغانستان بدون تعامل و همکاری با کشورهای همسایه منطقه غیرممکن است.»

این مقام سیاسی افغانستان در پایان از موضعگیری چین در مسائل افغانستان و حمایتش برای ایجاد افغانستانی امن و آرام قدردانی کرد و افزود تعامل افغانستان با جهان ادامه خواهد یافت.

در پایان نیز ژو رونگ کارشناس ارشد موسسه چونگیانگ در مطالعات مالی دانشگاه رنمین گفت تعامل موثر و همکاری با دولت موقت افغانستان برپایه اصول احترام متقابل، اعتماد، رایزنی برابر بدون هیچ گونه مداخله در مسائل داخلی این کشور است.

وی تاکید کرد چین، پاکستان و افغانستان باید با یکدیگر برای تقویت ارتباطات استراتژیک، اعتماد مشترک سیاسی تعامل و همکاری کنند و همکاری سه جانبه درباره مسائل امنیتی و مقابله با تروریسم باید بیش از پیش تقویت شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز