۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

نکاتی مهم درباره نشست افغانستان به میزبانی سازمان ملل

نکاتی مهم درباره نشست افغانستان به میزبانی سازمان ملل

طبق اطلاع‌رسانی منابع معتبر رسانه‌ای قرار است روز اول ماه می (11 اردیبهشت ماه) سازمان ملل نشستی را با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان میزبانی کند. موضوع این نشست بحث درباره افغانستان است.

به گزارش نگاه نو، امینه امین، معاون دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی در دانشگاه پرینستون آمریکا گفته است که قرار است در این نشست اصول و شروط و گام‌های اولیه برای به رسمیت شناختن طالبان بررسی شوند.

قرار است در این نشست که در قطر برگزار خواهد شد، آنتونیو گوتروش دبیرکل سازمان ملل نیز شرکت کند. این نخستین بار است که نشستی با موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان برگزار می شود و حائز اهمیت می‌باشد.

تقریبا تمامی کشورها شناسایی حکومت طالبان را مشروط به اجرای برخی تغییرات کرده‌اند. از سویی دیگر، آمریکا به عنوان کشوری که بسیاری دیگر از بازیگران نظام بین‌الملل در بحث شناسایی حکومت طالبان از سیاست آن تبعیت خواهند کرد، تاکنون در این باره اظهار نظر رسمی نکرده است. به این دلایل برگزاری این نشست با این موضوع آن هم از سوی سازمان ملل، یک تغییر سیاست قابل اهمیت است.

لازم به ذکر است که در همان ساعت‌های اولیه انتشار این خبر، هواداران و مخالفان واکنش‌ نشان دادند. زلمی خلیلزاد به عنوان حامی با انتشار رشته توییتی ضمن استقبال از آن درخواست کرد که در این نشست بحث اجرایی شدن موافقتنامه دوحه پیگیری شود.

هنوز ابعاد و پشت پرده احتمالی این نشست مشخص نیست و باید در روزهای آینده بررسی بیشتری شود. کشورهای منطقه همواره خواهان نقش آفرینی سازمان ملل در تحولات افغانستان بوده‌اند. دستاورد این نشست باید تغییر در وضعیت امنیتی و رفاهی مردم افغانستان باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز