۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

نظرسنجی؛

۴۴ درصد دموکرات‌ها می‌گویند، اسرائیل نژادپرست است

۴۴ درصد دموکرات‌ها می‌گویند، اسرائیل نژادپرست است

نتیجه یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که روند نزولی حمایت رای‌دهندگان حزب دموکرات از رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که ادامه اعتراضات در فلسطین اشغالی باعث تشدید نگرانی مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است، نتیجه یک نظرسنجی در آمریکا درباره کاهش حمایت دموکرات‌ها از تل‌آویو خبرساز شده است.

جدیدترین نظرسنجی دانشگاه مریلند با موضوع رویکرد افکار عمومی آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطینیان منتشر شد.

نکته خبرساز و قابل توجه در این نظرسنجی، میزان حمایت رای دهندگان حزب دموکرات در آمریکا از رژیم صهیونیستی است. بنا بر یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند، روند نزولی حمایت طرفداران حزب دموکرات آمریکا از رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

از موضوعات نظرسنجی که بسیار خبرساز شده است، اعتقاد ۴۴ درصد از حامیان حزب دموکرات به این موضوع است که آنها رژیم صهیونیستی را نژادپرست می‌دانند.

این نظرسنجی طی روزهای ۲۷ مارس تا پنجم آوریل (هفتم تا ۱۶ فروردین) از مجموع ۱۲۰۳ آمریکایی اتخاذ شده است.

اولین سوال این نظرسنجی بدین شرح است: «شما شاید تحولات اخیر در اسرائیل، کرانه باختری و غزه را دنبال کرده باشید. به نظر شما کدام گزینه زیر به توصیف اسرائیل از نظر شما نزدیک‌تر است: دموکراسی پویا، یک حکومت با اقلیت دارای حقوق محدود شده، یک حکومت دارای تفکیک شبیه به آپارتاید».  در مجموع ۵۶ درصد از پاسخگویان به این سوال از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اعلام کردند که آنها اطلاعی از این موضوع ندارند، تنها ۲۲ درصد گفتند که رژیم صهیونیستی را یک «دموکراسی پویا» می‌دانند.

از نظر ۳۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند، رژیم صهیونیستی دارای یک دموکراسی ناقص و معیوب است. به گفته ۱۶ درصد، در رژیم صهیونیستی حقوق اقلیت‌ها محدود شده است و ۳۱ درصد هم گفتند که این رژیم را یک حکومت شبیه به آپارتاید می‌دانند.

نظر دموکرات‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی درباره رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که حمایت جمهوری‌خواهان از این رژیم بیشتر است و روند نزولی حمایت از تل‌آویو در میان رای دهندگان دموکرات همچنان ادامه دارد.انتشار نتیجه این نظرسنجی در شرایطی انجام شده که پیش از این چهره‌های سرشناسی از قانونگذاران دموکرات آمریکا بارها در رد مواضع رژیم صهیونیستی، این رژیم و کابینه بنیامین نتانیاهو را نژادپرست خوانده‌اند.

«برنی سندرز» قانونگذار یهودی کنگره و نماینده ایالت «ورمانت» در مجلس سنای آمریکا اسفند ماه سال گذشته در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی‌بی‌اس مواضع کابینه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را نژادپرست خواند.

سندرز در پاسخ به سوال مجری این شبکه آمریکایی مبنی بر اینکه «آیا فکر می‌کنید که در حال حاضر دموکراسی در اسرائیل در خطر است؟»، گفت: «بله این طور فکر می‌کنم (دموکراسی در فلسطین اشغالی در خطر است). من بسیار نگران آنچه نتانیاهو و برخی از متحدانش در دولت انجام می‌دهد…هستم… ایالات متحده میلیاردها دلار به اسرائیل کمک می‌کند و ما باید به این موضوع توجه کنیم و بگوییم که شما نمی‌توانید یک دولت نژادپرست را اداره کنید».

طبق نتیجه نظرسنجی دانشگاه آمریکایی مریلند، ۴۱ درصد از جمهوری‌خواهان شرکت‌کننده در نظرسنجی دانشگاه مریلند اعلام کردند که رژیم صهیونیستی را دارای دموکراسی پویا می‌دانند و تنها ۲۰ درصد گفتند که وضعیت آن را شبیه به آپارتاید ارزیابی می‌کنند.

حامیان حزب دموکرات اما نظر منفی تری به رژیم صهیونیستی دارند و ۴۴ درصد ابراز داشتند که رژیم صهیونیستی را آپارتاید می‌دانند و ۳۴ درصد آن را یک دموکراسی معیوب قلمداد می‌کنند.

علاوه بر برنی سندرز، برخی دیگر از قانونگذاران کنگره آمریکا هم مواضع رژیم صهیونیستی را بارها محکوم کرده‌اند. «رشیده طلیب» نماینده ایالت میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا هم اخیرا حمله وحشیانه نظامیان رژیم اشغالگر قدس به معتکفان در داخل مسجدالاقصی ا محکوم کرد.

این عضو مسلمان کنگره آمریکا در پاسخ به توئیت یکی از کاربران که فیلم یورش وحشیانه به معتکفان را منتشر کرده بود، نوشت: «این حکومت آپارتاید خشن اسرائیل است. این وحشتناک است».

 

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز