۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

پولیتیکو اعلام کرد؛

طراحی اروپا برای دور کردن کشورها از روسیه و چین

طراحی اروپا برای دور کردن کشورها از روسیه و چین

اتحادیه اروپا به دنبال آن است تا با تغییر رویکرد و جلب نظر چندین کشور از جمله برزیل و شیلی، آنها را از روسیه و چین دور کند.

به گزارش نگاه نو، نشریه پولیتیکو گزارش داد که اوایل هفته گذشته مقام‌های اتحادیه اروپا در یک گزارش محرمانه چندین طرح برای جلب نظر یا دست کم از دست ندادن حمایت ۴ کشور کلیدی مطرح کردند.

براساس این گزارش، برزیل، شیلی، نیجریه و قزاقستان کشورهایی بر روی مرز اتحاد تحت رهبری غرب که در تلاش برای انزوای روسیه، تسلیح اوکراین و محدود کردن چین است، قرار دارند.

هر یک از این کشورها نشان‌دهنده تمهیدات اتحادیه اروپا در مناطقی است که متحدان غربی آنها برای نفوذ با روسیه و چین در حال رقابت هستند. برزیل و شیلی در آمریکای لاتین غنی از مواد خام هستند. نیجریه یک نیروگاه اقتصادی در غرب آفریقا است و قزاقستان دارای نفت و گاز در آسیای مرکزی است.

این سند نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا چطور می‌تواند در هر کدام از این کشورها پیشرفتی به دست آورد. این سند پیشنهادهای مناسبی را که اتحادیه اروپا می‌تواند در زمینه انرژی، مهاجرت، توسعه اقتصادی یا هماهنگی امنیتی ارائه دهد، مطرح کرده است.

هدف اعلام نشده این است که اروپا دوستان بیشتری به دست آورد و یک اقتصاد نسل بعدی را بدون منفعت رساندن به آنچه خودکامگان عنوان شده، بسازند. در واقع، روسیه و چین بر کل این سند سایه انداختند چرا که در آن اشاره ادعایی به نفوذ جهانی و رفتار بی‌ثبات کننده آنها شده است.

در این سند آمده است: ما خود را در یک محیط ژئوپلیتیک رقابتی می‌یابیم: نه تنها نبرد روایت‌ها، بلکه نبرد پیشنهادها. ما باید پیشنهاد خود را بهبود بخشیم و روابط خود را با آنها تقویت کنیم.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است درمورد این راهبرد در نشست امروز دوشنبه در لوکزامبورگ بحث و گفتگو کنند.

به گفته یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا، این یک تغییر جهت گیری بزرگ در شیوه انجام سیاست خارجی این اتحادیه است، البته نه در مورد سیاست خارجی، بلکه نحوه انجام آن را دربرمی گیرد.

این یادداشت نشان می‌دهد که چگونه با گذشت چهارده ماه از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا همچنان درگیر چگونگی گسترش نفوذ خود در میان کشورهای جهان است.

این گزارش به نقل از یک دیپلمات، می افزاید: «این علم موشکی نیست، اما خوب است که اکنون در یک استراتژی تا حدودی منسجم گرد هم آمده است.»

این دیپلمات که به هویت وی اشاره ای نشده است، افزود: هدف نهایی این خواهد بود که به نوعی جایگزینی را پیشنهاد کنیم که می تواند جذاب تر از آنچه چین ارائه می دهد باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز