۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

اسناد پنتاگون؛ برنامه‌ریزی اوکراین برای حمله به روسیه در سوریه

اسناد پنتاگون؛ برنامه‌ریزی اوکراین برای حمله به روسیه در سوریه

اسناد افشاشده پنتاگون نشان می‌دهد سازمان اطلاعات نظامی اوکراین برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام حملات مخفیانه به نیروهای روسیه در سوریه با کمک نیروهای کرد انجام بود.

به گزارش نگاه نو، هدف اوکراین از گشودن این جبهه جدید، هزارها مایل آن‌طرف‌تر از مرزهای خود ظاهراً تحمیل هزینه‌ و تلفات به روسیه و به ویژه گروه شبه‌نظامی «واگنر» بوده که در سوریه فعال است.

اوکراین علاوه بر این احتمالاً به دنبال آن بوده روسیه را به انتقال برخی از منابعش از اوکراین به سوریه وادار کند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین سرانجام در ماه دسامبر دستور توقف برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص را صادر کرد.

مطابق آنچه در این سند ادعا شده قرار بوده این حملات به گونه‌ای انجام شوند که اوکراین بتواند آنها را انکار کند.

سندی که این اطلاعات محرمانه در آنها درج شده بخشی از اسناد افشاشده پنتاگون است که در هفته‌های اصلی به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های رسانه‌های آمریکا تبدیل شده. روزنامه واشنگتن‌پست به این سند دست یافته و جزئیاتی از محتوای آن را منتشر کرده است.

این اسناد را ماه‌ها قبل‌تر جوانی ۲۱ ساله به نام «جک تیکسریا» که عضو گارد ملی نیروی هوایی آمریکا است در فضای اجتماعی «دیسکورد» منتشر کرده است. تیکسوریا اکنون دستگیر شده و در انتظار محاکمه است.

روزنامه واشنگتن‌پست برنامه‌ریزی‌های اوکراین برای حمله به روسیه در سوریه را به اقدام چند ماه پیش مسکو مبنی بر انتقال گروهی از نظامیان و سخت‌افزارهایش از سوریه به میدان جنگ ارتباط داده و نوشته که احتمالاً ارزیابی کی‌یف این بوده که این جابجایی باعث ایجاد آسیب‌پذیری‌های برای نیروهایش شده است.

«آرون لاند»، عضو اندیشکده «سنچری اینترنشنال» به روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید حمله به نیروهای روسیه در سوریه ممکن است موجب شود سطح تهدید به اندازه‌ای بالا برود که مسکو مجبور به استفاده از نیروهای کمکی شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز