۳۰ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

گام جدید چین برای نقش‌آفرینی در خاورمیانه؛ آیا فرمول پکن راهگشا خواهد بود؟

گام جدید چین برای نقش‌آفرینی در خاورمیانه؛ آیا فرمول پکن راهگشا خواهد بود؟

در ادامه نقش آفرینی های دستگاه دیپلماسی چین در خاورمیانه و نتایج قابل توجه تحرکات دیپلماتیک چینی ها به عنوان یک بازیگر جدید و مثبت در غرب آسیا، حالا وزیر امور خارجه چین از اعلام آمادگی کشورش برای تسهیل از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه و کاهش تنش ها میان رژیم اشغالگر قدس و فلسطینیان خبر داده است.

به گزارش نگاه نو به نقل از شینهوآ، چین گانگ وزیرامور خارجه چین در تماس تلفنی روز گذشته با خود با همتای اسرائیلی اش، دو طرف اسرائیل و فلسطین را به برداشتن گام هایی برای از سرگیری مذاکرات صلح ترغیب کرد و از آمادگی کشورش برای تسهیل این موضوع خبر داد. وی در مکالمه تلفنی با الی کوهن وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی گفت چین نگران تنش های کنونی میان اسرائیل و فلسطین است و اولویت مهم کنونی، بازگرداندن شرایط تحت کنترل و جلوگیری از درگیری است.

وی در ادامه افزود تمامی طرفین باید خویشتنداری کنند و از هرگونه تحریک کلامی و رفتاری بپرهیزند چرا که تنها راه اساسی برای از سرگیری مذاکرات صلح و راه حل و توافق دو کشور است و هرگز برای انجام کار درست دیر نیست. شی جینپینگ رئیس جمهوری چین با پیشنهاد ابتکار امنیت جهانی قدمی رو به جلو برداشته است و چین معتقد است کلید حل مسئله اسرائیل و فلسطین در پایبندی به دیدگاه امنیت مشترک است. چین هیچ گونه نفع شخصی در مسئله اسرائیل و فلسطین ندارد و تنها امیدوار است که دو کشور به شکل صلح آمیز درکنار یکدیگر زندگی کنند و صلح و ثبات منطقه را تضمین کنند.

بر اساس گزارش شینهوا، وزیرامورخارجه رژیم صهیونیستی نیز در این تماس تلفنی، از چین بدلیل اراده برای تلاش برای کاهش درگیری میان اسرائیل و فلسطین قدردانی کرد و مدعی شد تل آویو متعهد به آرام کردن شرایط است اما به نظر نمی رسد مشکلات به زودی حل و فصل شوند. اسرائیل به اهمیت تاثیرگذاری چین واقف است و به مسئله هسته ای ایران توجه زیادی دارد و از چین توقع دارد تا نقشی مثبت در این زمینه نیز داشته باشد.

وزیرامورخارجه چین نیز تاکید کرد اخیرا روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران با مذاکره و گفت و گو از سرگرفته شده است و این مثالی خوب برای فائق آمدن بر اختلاف ها از طریق مذاکره است.

این مقام سیاسی چین در پایان ابراز امیدواری کرد تمامی طرف های توافق هسته ای ایران فرصت مطلوب برای گفت و گو و پیشبرد مذاکره را از دست ندهند و توافقی بدست بیاید که بتواند منجر به ضمانت صلح و آرامش در خاورمیانه شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز