۲۹ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

توسط نیروهای امنیتی؛

راشد الغنوشی بازداشت شد

راشد الغنوشی بازداشت شد

نیروهای امنیتی تونس راشد الغنوشی رئیس جنبش اسلامی النهضه را دستگیر و به مکان نامعلومی بردند.

به گزارش نگاه نو، درحالی که پیش از این سعید تقریبا با همه اطراف صراع در تونس درگیر شده بود و حداکثر مشارکتی ۲۵درصدی را در دو مرحله انتخابات پی‌درپی پارلمان رقم زده بود حالا و با دستگیری غنوشی بنظر می‌رسد این بار شمشیر را کاملا از رو بسته است.

در میان دو دیدگاه معتقد به نظام پارلمانتاریستی (غنوشی و یاران) و نظام ریاستی البته از پایین به بالا … شوراهای شهر، شهرداری‌ها و… تا ریاست جمهوری (اعتقاد سعید)، تجربه دمکراسی خواهی سعید بدلیل بی تجربگیش و البته احیانا بشکلی ناخواسته، میل به دیکتاتوری کرد و او را در میان حتی مخالفین اخوانی‌ها در تونس تنها گذاشت.

واقعیت تونس این است که غنوشی اسلامگرا مورد عنایت و توجه غرب هم هست و احیانا در مقابل این فقره یعنی بازداشت پر رمز و راز غنوشی این بار سعید بسمت متحد کردن بیرون مرزها با درون مرزها پیش می‌رود.

شاید فشارهای داخلی و تراکم رنگین کمانی از ناملایمات و مخالف اخوانی‌ها بر سعید در کنار مانع تراشی‌های علی الدوام یاران غنوشی در مقابل او، کارد را به استخوان این رئیس‌جمهور حقوقدان تونس رسانده باشد که پس از چند ماه از دستگیری معاون غنوشی یکبار دیگر و این بار با دستگیری صدر حرکت النهضه هم اسلامگرایان را گوشمالی دهد، هم فکر احیای پارلمان را ازسر آنها بیرون کند و هم در سایه درگیری با راس یکی ازقدرتمندترین نیروها در جبهه مخالفش زهرچشمی از سایرین بگیرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز