۲۷ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

اقتصاددان آمریکایی؛

ارز واحد بریکس به سلطه دلار لطمه می‌زند

ارز واحد بریکس به سلطه دلار لطمه می‌زند

«پیتر سنت آنج» پژوهشگر اندیشکده راستگرای «بنیاد هریتج» و اقتصاددان آمریکایی هشدار داد که در صورت کنار گذاشته شدن دلار از معاملات کشورهای عضو بریکس، سلطه جهانی ارز آمریکا لطمه خواهد دید.

به گزارش نگاه نو، پیتر سنت آنج پژوهشگر اندیشکده راستگرای «بنیاد هریتج» در گفتگوی دیروز (۲۶ فروردین) با شبکه خبری فاکس نیوز با اشاره به «مخاطرات» رقیب ارزی احتمالی گروه اقتصادی بریکس (چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) دربرابر دلار گفت: در صورت عملی شدن چنین طرحی، سلطه بیش از ۸۰ ساله دلار از بین رفته، تورم افزایش یافته و بانک ها زیان می کنند و همچنین قدرت ملی و تاثیرگذاری آمریکا به نحو بی سابقه ای کاهش خواهد یافت.

این اقتصاددان برخی از سیاست های داخلی و خارجی دولت بایدن را زمینه ساز اتخاذ چنین تصمیمی از سوی بریکس دانست و گفت که تورم و خروج سپرده ها از بانک ها مردم را با این سوال مواجه می کند که آیا دلار قدرت گذشته را دارد؟

سنت آنج با اشاره به پیامدهای تحریم های مالی آمریکا علیه روسیه و ذخایر دلاری بانک مرکزی آن کشور گفت: این اقدام کشورهای دیگر را به این فکر انداخت که اگر نوبتشان شود چه رخ می دهد؟ آیا به دلیل تفاوت سیاست های داخلی کشورهای دیگر با سیاست های آمریکا نیز چنین تحریم هایی گربانگیر آنها شده و جرقه خروج سرمایه از بانک هایشان زده می شود؟

وی هشدار داد که اگر عربستان سعودی و کشورهای مشابه آن که سالها بر دلار اتکا داشتند جذب بریکس تحت کنترل چین شوند، جهان چندان نیازی به دلار نخواهد داشت. در آنصورت خریداری برای اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا وجود نخواهد داشت و در نتیجه ارزش دلار کاهش و بدهی آمریکا افزایش می یابد.

رئیس جمهوری برزیل پنجشنبه (۲۴ فروردین) در حاشیه سفر به چین در بانک توسعه جدید سخنرانی و از کشورهای عضو بریکس خواست تا برای معاملات خود یک ارز مشترک ایجاد کنند.

لولا داسیلوا با انتقاد از اینکه چرا بانکی مانند بریکس نمی‌تواند ارزی برای تامین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؛ تاکید کرد: این امر دشوار است زیرا ما [به این ایده] عادت نداریم و همه فقط به یک ارز وابسته هستند.

برآوردهای صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهند که سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهان از نظر برابری قدرت خرید در سال ۲۰۳۰، از ۵۰ درصد فراتر خواهد رفت. در مقابل، در سال ۲۰۲۰ و در مقایسه با سهم ۳۰ درصدی کشورهای گروه هفت، سهم بریکس ۳۱.۵ درصد بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز