۲۷ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

سفر لولا به پکن؛ ریل گذاری برای آینده روابط چین و برزیل

سفر لولا به پکن؛ ریل گذاری برای آینده روابط چین و برزیل

روسای جمهوری چین و برزیل در دیدار رسمی پیرامون روابط آینده دو کشور و زمینه های مشترک همکاری و سایر مسائل بین الملل به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش نگاه نو به نقل از شینهوآ، شی جینپینگ رئیس جمهوری چین روز گذشته با لولا داسیلوا همتای بزریلی خود در پکن دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار رئیس جمهوری چین خاطرنشان کرد کشورش آینده ای جدید در روابط با برزیل در عصر جدید ایجاد خواهد کرد که به نفع مردم دو کشور باشد و نقشی مهم و مثبت در راستای صلح و ثبات و رفاه در منطقه و جهان داشته باشد.

رئیس جمهوری برزیل نیز با قدردانی از چین گفت باعث افتخار است که در راس هیاتی عالی رتبه برای چهارمین بار به چین سفر کرده است. این نخستین دیدار رسمی وی خارج از آمریکای لاتین از زمان انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری بوده است. بنابراین چنین انتخابی نشانگر تمایل برزیل برای روابط و تعهد به چین است.

شی جینپینگ پس از استقبال گرم از همتای خود در نخستین سفر رسمی پس از انتخابات در برزیل اشاره کرد چین و برزیل بزرگترین کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور در شرق و غرب هستند و به عنوان شرکای استراتژیک جامع طیف وسیعی از منافع مشترک را با هم به اشتراک می گذارند و نفوذ جهانی و استراتژیک چین و بزریل به رشد خود ادامه خواهد داد. چین همواره با چشم اندازی درازمدت و استراتژیک به توسعه روابط با برزیل نگاه کرده است و روابط میان دو کشور را به عنوان بالاترین اولویت در دستورکار دیپلماتیک خود قرار داده است.

وی در ادامه سخنانش افزود سال جاری سی امین سالگرد تاسیس همکاری استراتژیک میان چین و برزیل است و دو کشور پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را نیز سال آینده جشن خواهند گرفت. از آنجا که چین اکنون به پیشرفت توسعه با کیفیت و استانداردهای بالا و پیشرفت جوانگرایی ملی در تمامی اشکالش در جهان از مسیر چین به مدرنیته می پردازد فرصت های جدید و زیادی برای برزیل و سایر کشورهای جهان در این راستا فراهم می شود.

در ادامه رئیس جمهوری چین خواستار حفظ ارتباطات استراتژیک منظم و افزایش تجربه های مشترک شد و تاکید کرد دو طرف باید با درنظر گرفتن یکدیگر به عنوان فرصت های پیشرفت مهم و پشتیبانی از یکدیگر در مسیر توسعه که نیاز به حفظ واقعیت های ملی دارد ثابت قدم باشند و با همبستگی قوی تر و همکاری بیشتری در میان کشورهای درحال توسعه از یکدیگر حمایت کنند. بدین منظور لازم است تا دو طرف با تقویت همکاری، پیشرفت پیوسته در پروژه های همکاری، توجه به پتانسیل در زمینه کشاورزی، انرژی، زیرساخت، فضا، صنعت هواپیمایی و ابتکار با یکدیگر تعامل داشته باشند و راه هایی برای همکاری قوی تر در موضوع انرژی های سبز و پاک و اقتصاد دیجیتالی پیدا کنند.

به علاوه شی جینپینگ با افزودن این که دو کشور باید سال آینده در پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود جمع آوری سرمایه، تبادلات فردی و تقویت حمایت از روابط چین و برزیل را در اولویت قرار دهند افزود: «چین از محصولات باکیفیت بزریل به بازارش استقبال می کند و به شکلی فعال به دنبال همکاری و هم افزایی میان پروژه ابتکاری کمربند و جاده و استراتژی تقویت صنعتی برزیل است.»

رئیس جمهوری برزیل نیز با تاکید براینکه جامعه برزیل و قانونگذاران این کشور نیز اشتیاقی مشابه برای ساختن روابط محکم و چندجانبه با چین دارند گفت: «چین قدرتی ضروری در سیاست ها، اقتصاد، تجارت، تکنولوژی و علوم جهانی است و نقشی حیاتی در بهبود صلح و توسعه در جهان دارد. برزیل برای ساختن روابط نزدیکتر با چین از چشم انداز استراتژیک و شکل دادن به نظم جهانی متعهد می شود.

وی همچنین با اشاره به دیدار لذت بخش از کارخانه هوآوی که در آن با نمایندگان کسب و کارهای چینی دیدار کرده بود تحسین عمیق خود را درباره روند پیشرفت تکنولوژی ۵G چینی اظهار و ابراز امیدواری کرد تا در زمینه های مربوط همکاری میان دو کشور گسترش یابد و از سرمایه گذاران چینی برای حمایت در زمینه انتقال دیجیتالی و توسعه کربن پایین استقبال کرد. وی همچنین گفت همکاری عمیق تر و بیشتر با چین به مشارکت در دوباره صنعتی کردن برزیل منجر خواهد شد و همین امر کمک به مسائلی همچون فقر خواهد کرد و برای دو کشور منافع مشترکی خواهد داشت. لولا داسیلوا تاکید کرد کشورش آماده توسعه تبادلات نزدیک تر و همکاری با چین در آموزش و تبادلات فرهنگی برای تقویت درک متقابل میان مردم است.

روسای جمهوری دو کشور تعدادی سند همکاری دوجانبه در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، اقتصاد دیجیتالی، نوآوری های تکنولوژی و علمی، ارتباطات و اطلاعات، کاهش فقر، فضانوردی و سایر زمینه ها امضا و بیانیه ای مشترک درباره تقویت شراکت استراتژیک جامع منتشر کردند.

رئیس جمهوری چین وعده داد تا حمایتی قاطع از کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب انجام دهد و تفاهمنامه صلح، ثبات، استقلال، همبستگی و توسعه، ائتلاف منطقه ای پیشرفته و داشتن نقشی مهم تر در مسائل بین المللی را تحکیم کند. بدین ترتیب چین و برزیل ضمانت کردند تا به پیشرفت در کارگروه چین- سی ای ال ای سی ادامه دهند و همکاری میان چین و این کشورها را به سطحی جدید برسانند تا به توسعه مشترک دست یابند.

علاوه بر این قرار است چین به همکاری با برزیل در بازار مشترک آمریکای لاتین (MERCOSUR) و اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (UNASUR) ادامه و آنرا تقویت کند. در مواجهه با تغییرات جهانی در قرن حاضر چین و برزیل در طرف درست تاریخ می ایستند و چندجانبه گرایی واقعی را که طرفدار ارزش های مشترک انسانی، کار برای عدالت بیشتر و حکمرانی بین المللی برابر، ضمانت منافع مشترک برای کشورهای درحال توسعه و برابری و عدالت بین المللی و ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت تمرین خواهند کرد. چین همکاری استراتژیک با برزیل در زمینه مسائل جهانی با منافع مشترک در سازمان ملل متحد، بریکس، گروه ۲۰ و سایر بنیادهای چندجانبه را آغاز خواهد کرد.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل نیز گفت چین و برزیل دیدگاه های و منافع مشترکی را باهم درباره بسیاری مسائل بین المللی مهم به اشتراک گذاشتند و هر دو طرف چندجانبه گرایی و برابری بین المللی و عدالت را حفظ خواهند کرد. وی همچنین تاکید کرد برزیل آماده همکاری با چین برای تقویت هماهنگی در مسائل مالی بین المللی، حفاظت از محیط زیست و مسائل اقلیمی است و چین را معتمدترین کشور در روابطی برای آینده روشن تر توصیف کرد.

دو رئیس جمهوری همچنین به تبادل نظر درباره بحران اوکراین نیز پرداختند و هر دو کشور بتنها راه برون رفت از این بحران را گفت و گو و مذاکره دانستند و اعلام کردند از هرگونه تلاشی برای حل و فصل صلح آمیز حمایت خواهند کرد و از کشورهای دیگر خواستند تا نقش سازنده برای حل بحران سیاسی در جنگ اوکراین ایفا کنند. روسای جمهوری برزیل و چین همچنین توافق کردند تا درباره این موضوع در تماس باقی بمانند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز