۲۵ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

در یک نشست خبری؛

وزیران خارجه ترکیه و مصر بر ارتقای روابط دیپلماتیک تأکید کردند

وزیران خارجه ترکیه و مصر بر ارتقای روابط دیپلماتیک تأکید کردند

وزیران خارجه ترکیه و مصر روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک خود در آنکارا بر ارتقای سطح روابط دیپلماتیک بین دو کشور تأکید کردند.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک خود با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفت که با وی بر سر یک چارچوب زمانی مشخص در خصوص ارتقای روابط دیپلماتیک و آمادگی برای نشستی در سطح روسای جمهور دو کشور به توافق رسیده است.

وی افزود: این دیدارها نشان از درک مشترک و اراده سیاسی قوی در سطح دو کشور برای فعال سازی و ارتقای روابط مصر و ترکیه در همه زمینه‌ها دارد.

وزیر خارجه مصر در ادامه درباره مذاکرات خود با چاووش اوغلو، گفت: در رایزنی‌های خود، موضوعات زیادی را بررسی کردیم که مهمترین آنها روابط دوجانبه بود.

شکری افزود: تلاش‌هایی در سطح نهادهای دو کشور برای پرداختن به همه جوانب روابط و پاسخگویی به تمایل دو کشور برای بهره‌برداری حداکثری از این روابط و گسترش آن از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: بر سر یک چارچوب زمانی مشخص برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک توافق کردیم که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت: در این زمینه مقدمات برگزاری نشستی در سطح روسای جمهور دو کشور نیز در حال انجام است.

شکری در ادامه درباره مسائل منطقه‌ای نیز افزود: با وزیر خارجه ترکیه در مورد مسأله فلسطین صحبت کردم و به او در مورد تلاش‌های مصر برای مهار تشدید تنش‌ها و لزوم رعایت حرمت مسجد الاقصی، احترام به آزادی عبادت توسط (رژیم) اسرائیل وعدم تغییر واقعیت تاریخی مسجد الاقصی توضیح دادم.

وی گفت: برای کاهش تنش در سرزمین‌های فلسطینی و جلوگیری از نقض حقوق فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم و هماهنگی بین مصر و ترکیه در دستیابی به این مهم تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر خارجه مصر اضافه کرد: در رابطه با لیبی، ما تمایل مشترک برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور داریم؛ انتخاباتی که منجر به پذیرفتن مسئولیت توسط دولت جدیدی شود که مردم لیبی را نمایندگی کند و قادر به حفظ وحدت و حاکمیت لیبی باشد.

شکری همچنین به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: درباره تحولات سوریه گفتگو کردیم و وزیر امور خارجه ترکیه در جریان تماس‌هایمان با سوریه و سفر اخیر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به مصر قرار گرفت.

وزیر خارجه مصر در ادامه بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت توسط دولت سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و نیز یافتن مسیری سیاسی که شامل همه شرکای سیاسی باشد، تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اسفند گذشته بعد از ۱۱ سال، به دعوت «سامح شکری» همتای مصری خود به قاهره سفر کرده بود.

روابط میان ترکیه و مصر از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی در کودتای سال ۲۰۱۳ با تنش روبرو شد و مسئولان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان بارها السیسی را مورد حمله قرار دادند، اما تنش‌ها میان دو کشور رفته رفته از سال گذشته کاهش پیدا کرد تا جایی که وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش ممکن است طی ماه‌های آینده، سفیر خود را در مصر منصوب کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز