۲۴ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

روزنامه نگار کانادایی در گفتگو با نگاه نو:

روز قدس الگویی جدید برای آزادی فلسطین است/بطلان راه حل دو دولتی

روز قدس الگویی جدید برای آزادی فلسطین است/بطلان راه حل دو دولتی

«اریک والبرگ» تحلیلگر کانادایی با اشاره به اینکه روز قدس، نقشه راه مهمی را  برای آزادی ملتهای منطقه و فلسطین ترسیم کرده است، گفت: این روز یک الگوی جدید برای ملتهای جهان است و باور به آزادی را در آنها تقویت می کند.

به گزارش نگاه نو، اریک والبرگ با اشاره به قراردادهای صلح طرف فلسطینی با اسرائیل که در ۷ دهه گذشته با میانجی گری برخی کشورهای عربی و‌ آمریکایی ها با عناوین مختلف امضا شد، افزود: تجربه این قرادادها و عدم پایبندی اسرائیل به آن نشان می دهد که نمی توان به قطعنامه های بین المللی و نیز توافقات صلح امیدوار بود.

وی ادامه داد: راه حل دو دولتی که بیشتر منافع اسرائیل را تامین می کند، امروز بی خاصیت است و عملی نمی شود. حتی اسرائیلی ها به این راه حل دو دولتی که به زیان مردم فلسطین است پایبند نیستند. ما هنوز تا رسیدن به یک فلسطین مستقل فاصله داریم و تشکیل کشور مستقل فلسطینی زمانی عملی خواهد شد که جامعه جهانی تشکیل این دولت به پایتختی بیت المقدس را بپذیرد و تضمین کند که اسرائیل به رویکرد گذشته باز نمی گردد.

این روزنامه نگار ادامه داد: متاسفانه آمریکا بعنوان حامی مهم اسرائیل بسیاری از قطعنامه های محکومیت اقدامات این رژیم را وتو کرده است.

وی با اشاره به رویدادهای اخیر سرزمین های اشغالی افزود: چالش های داخلی اسرائیل امروز بیش از گذشته است و تراکم بحران های داخلی و بیرونی این رژیم را محاصره کرده است هر چند بنیامین نتانیاهو تلاش می کند تا این چالش ها را به محیط بیرونی اسرائیل منتقل کند اما باید گفت که حتی جامعه اسرائیلی هم دیگر چنین رویکردی را نمی پذیرد و قانع نمی شود.

وی تاکید کرد که نژادپرستی در داخل رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. جامعه اسرائیلی به رهبران سیاسی و نظامی خود اعتماد ندارد. فقر اقتصادی در حال بلعیدن بخش مهمی از جامعه صهیونیستی است و با این وجود می توان گفت که اسرائیل و ساختار تشکیلی آن در حال فروپاشی است هرچند من معتقدم که این رژیم حتی به مرحله تثبیت و شناسایی هم نرسیده است.

اریک والبرگ نویسنده کتاب ‘پیوندهای کانادا و اسراییل’ ( The Canada-Israel Nexus) است. وی همچنین در نشریات انگلیسی درباره خاورمیانه می نویسد. ‘مقاومت اسلامی علیه امپریالیسم’ (Islamic Resistance to Imperialism) از دیگر آثار این نویسنده کانادایی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز