۲۲ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

تحلیل نگاه نو؛

چرا الهام علی اف بر تنش زایی علیه ایران اصرار دارد؟

چرا الهام علی اف بر تنش زایی علیه ایران اصرار دارد؟

بخش قابل توجهی از همکاریهای علی اف با کنشگران نظری اسرائیل و ترکیه، مبتنی بر یک دغدغه مشترک که همان قدرت گیری منطقه ای و بین المللی ایران است می باشد و آن ها از طریق تشدید همکاریها با یکدیگر سعی دارند بلوکی جدید را جهت مهار ایران و جریان های وابسته و همکار با آن ایجاد کنند.

به گزارش نگاه نو، به نظر می رسد که در این رابطه به طور خاص می توان به سه مولفه و متغیر عمده و محوری اشاره کرد:

یک: پشت گرمیِ علی اف به مداخلات و حمایت های خارجی از وی

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در شرایط کنونی در پیشبرد اقدامات و سیاست های تهاجمی و غیر منطقی خود در منطقه قفقاز جنوبی و جنگ‌طلبی علیه ارمنستان، تا حد زیادی از حمایت های طیفی از کشنگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای بهره می برد. در این رابطه، در بُعد منطقه ای به طور خاص می توان به حمایت های دولت ترکیه و رژیم اشغالگر قدس از باکو اشاره کرد و در بُعد فرامنطقه ای نیز به طور خاص، دولت بریتانیا و آمریکا و برخی دیگر از کنشگران اروپایی و البته تشکیلات ناتو، حامیان اصلی رویه های غیرقانونی الهام علی اف هستند.

یکی دیگر از مولفه های عمده و راهبردی که الهام علی اف را به تنش آفرینی در منطقه قفقاز جنوبی واداشته، جاه‌طلبی‌های شخصی خودِ اوست. در واقع، او سعی دارد تا سطح کنشگری جمهوری آذربایجان در قالب معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تا جای ممکن افزایش دهد و همانطور که کشوری همچون قطر توانسته در سال‌های اخیر به بازیگری موثر در عرصه بین المللی تبدیل شود، به طریقی متفاوت، ارتقای جایگاه خود و کشورش را در عرصه منطقه ای و بین المللی سبب شود.

سه: علی اف و تلاش برای تولید گفتمانِ جدید قدرت

در نهایت باید گفت که الهام علی اف و طیف متحدان وی در عرصه قدرت سیاسی جمهوری آذربایجان سعی دارند تا با تنش زایی در منطقه قفقاز جنوبی و به طور خاص ایجاد روایت های تاریخی دروغین در مورد مسائل منطقه، به نوعی زمینه های لازم جهت تولید یک گفتمان خاص و منحصر به فرد قدرت برای خود را نیز هموار کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز