۱۹ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

افشای اسناد فوق سری پنتاگون و سیا؛ افتضاح اطلاعاتی یا عملیات روانی؟

افشای اسناد فوق سری پنتاگون و سیا؛ افتضاح اطلاعاتی یا عملیات روانی؟

در حالی که مقام های آمریکایی به دنبال شناسایی عوامل درز اطلاعات سری این کشور در فضای مجازی هستند، گمانه‌زنی‌ها در زمینه احتمال دستکاری این اطلاعات، مسکو و واشنگتن را همزمان با اتهام عملیات روانی مواجه کرده است.

به گزارش نگاه نو، روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” به نقل از مقام های ارشد آمریکایی گزارش داد که اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده است.

این رسانه غربی نوشت: مقامات آمریکایی در تلاش برای حذف این ۱۰۰ سند از شبکه‌های اجتماعی هستند اما تا عصر روز پنجشنبه، موفق به این کار نشده بودند.

“صبرینا سینگ” معاون امور مطبوعاتی پنتاگون با تایید اطلاع از محتواهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی خبر داد که موضوع در دست بررسی است.

این اسناد، جزئیات دقیق زمان و چگونگی حمله اوکراین به روسیه را مشخص نمی‌کند، مربوط به پنج هفته پیش هستند و دیدگاه آمریکایی‌ها و اوکراینی‌ها درباره جنگ را تا تاریخ اول مارس نشان می دهند.

این اسناد توسط شبکه های اجتماعی حامی دولت روسیه و نزدیک به کرملین منتشر شده اند و سرنخ های زیادی درباره جنگ به طور مثال سامانه های راکتی آمریکایی «هایمارس» را در اختیار ژنرال ها و تحلیلگران روس قرار می دهند.

این رسانه انگلیسی زبان، بخشی از اطلاعات منتشر شده، مثل زمان تحویل سلاح ها و آرایش نظامی نیروهای اوکراینی را دقیق ارزیابی کرد اما در عین حال مدعی احتمال دستکاری بخش هایی از این گزارش و کاهش تلفات نیروهای روسیه توسط واحد ضداطلاعات این کشور شد.

در یکی از این اسناد منتشر شده در رسانه های اجتماعی آمده است که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیروی روس کشته شده اند.

این دو مقام آمریکایی ادعا کردند که طبق ارزیابی آمریکا آمار واقعی تلفات روسیه بسیار بیشتر است و حدود ۲۰۰ هزار نیروی روس از آغاز جنگ کشته و زخمی شده اند.

واکنش وزارت دادگستری آمریکا، سیا، اوکراین و صاحبنظران روس

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که با پنتاگون در تماس بوده و تحقیقاتی را در زمینه این درز اطلاعات آغاز کرده است. این وزارتخانه از بیان توضیحات بیشتر خودداری کرد.

یکی از سخنگویان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز گفت که این تشکیلات از نشت اطلاعات سری خود آگاه بوده و در حال بررسی آنهاست.

میخایلو پودولیک، یکی از مقام های ریاست جمهوری اوکراین، گفت که اسناد لو رفته “تا حد زیادی شامل اطلاعات کذب است” و به نطر می آید که روس ها برای ایجاد تردید در ضد حمله برنامه ریزی شده کی یف دست به این اقدام زده باشند.

محتوای اطلاعات فاش شده

بررسی اسناد منتشر شده نشان می دهد که علاوه بر موضوع جنگ روسیه و اوکراین و کمک های آمریکا به این کشور، موضوع هایی از قبیل فعالیت های گروه واگنر در آفریقا، نحوه ارسال کمک های نظامی اسرائیل به اوکراین، روابط امارات متحده عربی و روسیه، نگرانی کره جنوبی از مصرف مهمات ارسال شده به آمریکا در اوکراین منتشر شده است.

در این مدارک همچنین گزارش هایی در مورد فعالیت ائتلاف آمریکایی ضد داعش، برنامه های نظامی انگلیس علیه چین، مواضع متحدان آمریکا در خاورمیانه و اروپا در ارتباط با روسیه، برنامه هسته ای ایران، برنامه موشکی کره شمالی و تروریسم منتشر شده است.

در یکی از اسناد “فوق سری” سیا آمده که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که کشورش در عین عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو، روابط نزدیکی با روسیه دارد، آمریکا را یکی از مهمترین دشمنان ژئوپولتیک کشورش می داند.

در سندی دیگر، جزئیات تلاش های گروه واگنر روسیه برای برقراری تماس با دولت هائیتی ذکر شده است.

جزئیات مربوط به همکاری مسکو و ابوظبی در زمینه گشایش مرکز تعمیر سلاح های ساخت روسیه در امارات متحده عربی موضوع یکی دیگر از گزارش های لو رفته است. امارات که از متحدین آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود، بخش اعظمی از جنگ‌افزار خود را از روسیه تهیه کرده که مهمترین آنها سامانه پدافند هوایی پانتسیر و نفربر رزمی بی ام پی ۳ است. در این گزارش مشخص نشده که جنگ افزارهای تعمیر شده به روسیه ارسال می شوند یا اوکراین.
در یکی از گزارش های سیا به تاریخ ۱ مارس آمده که سران سازمان جاسوسی موساد اعتراض ها علیه اصلاحات قضایی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را دامن می‌زنند.

بر اساس سندی دیگر، انگلیس قصد دارد تا یکی از ناوهای هواپیمابر خود را به اقیانوس آرام جنوبی اعزام کند تا سد راه نفوذ چین در این منطقه شود. در این گزارش با اشاره به اولویت های حزب کارگر، نحوه واکنش پکن به بر سر کار آمدن این حزب و کنار گذاشته شدن برنامه حضور نظامی در اقیانوس آرام و توجه بیشتر به مسائل داخلی انگلیس ارزیابی شده است.

عامل نشت اطلاعات سری

یکی از مقام های آمریکایی که نامش فاش نشده، احتمال داد که این اسناد از سوی مقام های اوکراینی لو نرفته باشند چرا که آنان به نقشه های مذکور که نشان ستاد مشترک پنتاگون را بر خود دارند، دسترسی نداشتند. یک مقام دیگر نیز گفت که تعیین نحوه درز این اسناد با شناسایی مقام هایی که به آنها دسترسی داشته‌اند، آغار می شود.

یکی دیگر از مقام های آمریکایی گفت که به نظر می آید برخی از این اسناد، گزارش های داخلی روزانه ستاد مشترک وزارت دفاع آمریکا باشد هر چند که برخی از آمارهای منتشر شده در آنها اشتباه است. به گفته وی، حتی اگر این اسناد معتبر بودند، واشنگتن ارزش اطلاعاتی آنها را اندکی می داند چرا که روسیه از پیش از بیشتر این اطلاعات آگاه بوده است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز در بیانیه ای خبر از جلسه ولودیمیر زلنسکی و فرماندهان ارشد نظامی داد و نوشت که توجه شرکت کنندگان بر تدابیری جهت پیشگیری از نشت اطلاعات مربوط به نقشه های ارتش اوکراین معطوف بود.

از سوی دیگر، صاحبنظران هوادار روسیه که در بدو امر اسناد لو رفته را ذی قیمت می دانستند، اکنون و پس از افشای دستکاری شدن این اسناد در مورد صحت آنها دچار شک و تردید شده اند. آنان اکنون بر این باورند که آمریکا یا اوکراین با نشت عامدانه این اسناد در صدد عملیات روانی علیه روسیه و فریب دادن کرملین بودند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز