۱۷ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

اندیشکده آمریکایی:

چین بافت خاورمیانه را تغییر می‌دهد

چین بافت خاورمیانه را تغییر می‌دهد

اتاقهای فکر غربی در یک ماه اخیر ضمن ارائه تحلیل‌های عمقی‌تر از برقراری روابط ایران و عربستان و دامنه نفوذ چین در خاورمیانه،به مسائلی مانند توانایی هسته‌ای تهران و اقدامات برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران توجه نشان دادند.

به گزارش نگاه نو، اتاق‌های فکری در غرب به ویژه اندیشکده‌های ایالات متحده در دو هفته گذشته مانند دوره قبل بخش مهمی از تولیدات پژوهشی خود را بر موضوع توافق ایران و عربستان متمرکز کردند و از دریچه‌هایی تازه به تحلیل موضوع و آینده این روابط و واکنش کاخ سفید پرداختند.

اندیشکده «شورای سیاست خارجی آمریکا» (AFPC) نیز در این دوره چند گزارش در زمینه تنش سیاسی میان ایران و آمریکا، تحریم‌ها و … منتشر کرد.

در تحلیل این اتاق فکر لیبرال با عنوان «چین بافت خاورمیانه را تغییر می‌دهد» آمده است: در ساختمان کنگره و فراتر از آن، کارشناسان آمریکایی در حال تجزیه و تحلیل هستند که آیا توافق ایران و عربستان با مداخله چین برقرار خواهد بود یا خیر، و در صورت تحقق، چه معنایی برای منطقه خواهد داشت. با این حال، از قبل واضح است که پیمان جدید عربستان و ایران به حداقل سه دلیل نشان دهنده یک پیروزی برای پکن و یک شکست جدی استراتژیک برای واشنگتن است.

طبق این گزارش، این قرارداد چین را به عنوان یک دلال قدرت منطقه‌ای کلیدی مطرح می‌کند. همچنین توافق تهران و ریاض نشان دهنده دور شدن ریاض از واشنگتن است. مورد سوم اینکه، توافق یک ضربه بالقوه به توافقات ابراهیم ارزیابی می‌شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز