۱۰ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

تحلیل اختصاصی؛

سفر امیر عبداللهیان به روسیه/ مناسبات تهران و مسکو در چه شرایطی است؟

سفر امیر عبداللهیان به روسیه/ مناسبات تهران و مسکو در چه شرایطی است؟

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با لاوروف همتای روس و نمایندگان دوما به روسیه سفر کرد.

به گزارش نگاه نو، درباره چرایی و ابعاد این سفر آنچه از سوی محافل رسانه ای غربی بویژه فارسی زبانان لندن نشین مطرح می شود توسعه مناسبات نظامی دو کشور بویژه ادعای از سرگیری استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین در ازای فروش سوخو ۳۵ روس به ایران است که بویژه از سوی مقامات انگلیسی برجسته سازی می شود.

این فضاسازی رسانه ای برای ایجاد فضای وحشت از مناسبات تهران-مسکو در حالی صورت می گیرد که نگاهی به سیر تحولات روابط دو کشور نکته ای ورای این ادعا را آشکار می سازد که به صراحت آن را می توان ریشه هراس غرب از مناسبات ایران و روسیه دانست.

نخست آنکه در دوران دولت سبزدهم اساس مناسبات دو کشور در چارچوب اقتصادی بوده است بگونه ای که آمارها از سه و نیم برابر شدن تراز تجاری طرفین در کنار سرمایه گذاری ۷/۲ میلیارد دلاری روسیه در ایران حکایت دارد. مناسباتی که قرار است به سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در صنایع نفت و گاز ایران برسد. توافق در حوزه بانکی بدون نیاز به روابط با بانکها و مراکز مالی غرب که می رود تا به حذف دلار از مناسبات نزدیک شود و مراودات جاده ای و حمل و نقل و… بیانگر اراده دو کشور در حوزه اقتصادی است که مولفه ای مهم در خنثی سازی تحریم های غرب علیه ایران و روسیه است.

نکته مهم آنکه مناسبات اقتصادی ایران و چین که با سفر رئیسی به پکن و متعاقب آن توافق سه جانبه ایران، عربستان و چین تسریع گردیده در کنار توسعه روابط چین و روسیه که با سفر شی به مسکو تقویت شده می تواند نظام نوین اقتصادی را در جهان به اجرا در آورد که عملا سلطه غرب بر اقتصاد بویژه در حوزه دلار را به چالش خواهد کشید.

با توجه به اهمیت این مباحث است که غرب تلاش دارد تا با برجسته سازی مسائل نظامی و امنیتی از جایگاه مناسبات اقتصادی سه کشور کاسته و افکار عمومی جهان را از این مهم منحرف سازد.

دوم آنکه ایران و روسیه به عنوان کشورهای تاثیرگذار در معادلات منطقه ای که همکاری آنها بویژه در سوریه زمینه ساز دفع خطر تروریسم شده، دیدگاه های مشترکی در رفع بحران های منطقه بویژه مقابله با رفتارهای بحران ساز غرب دارند که نیازمند مذاکرات و دیدارهای متعدد می باشد که سفر وزیر خارجه به روسیه در این چارچوب قابل ارزیابی است.

در همین حال تهران همواره از دیپلماسی برای حل بحران اوکراین که ناشی از جنگ افروزی ناتو است تاکید داشته و در کنار حمایت از طرح هایی مانند طرح چین، خود نیز در رایزنی با مقامات روس، اوکراین و حتی کشورهای اروپایی از آمادگی برای حل این بحران به دور از دروغ پردازی های غرب در باب نقش پهپادهای ایرانی خبر داده است و سفر امیرعبداللیهان نیز بخشی از این دیدگاه صلح طلبانه است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز