۷ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

تحلیل اختصاصی؛

اوکراین و‌ بازی در زمین انگلیس و آمریکا

اوکراین و‌ بازی در زمین انگلیس و آمریکا

جنگ اوکراین در حالی همچنان با ارسال تسلیحات غربی و اصرار دولتمردان کی یف به بازی در زمین آمریکا و انگلیس علیه روند سیاسی ادامه دارد که مقامات اوکراینی ادعاهای قدیمی در باب پهپادهای ایرانی را تکرار کرده اند.

به گزارش نگاه نو، هر چند که در واژگانشان کلمات جدیدی به کار برده اند. «ماکسیم سوبخ» نماینده ویژه امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت خارجه اوکراین در گفت وگو با تارنمای «اوکراین اینفورم» با تکرار ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی گفت که کی‌یف بارها رویکردهای خود را درباره این مساله به تهران اعلام کرد و آن را کاملا غیرقابل قبول دانست.

این مقام اوکراینی تاکید کرد: برای ما مهم است که استفاده از پهپادهایش علیه اوکراین را دستکم محکوم کند. همزمان با این مواضع نیز بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی استفاده دوباره روسیه از پهپادهای ایرانی برای بمباران اوکراین شده است.

این ادعاها از سوی مقامات اوکراینی و اروپایی در حالی مطرح می شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح ضمن تاکید بر لزوم پایان جنگ مشارکت پهپادهای ایرانی در اوکراین را رد کرده اند.

نکته قابل توجه آنکه کلید واژه جدید اوکراینی های مبنی بر انتظارشان از ایران برای محکوم سازی استفاده روسیه از پهپادهایشان علیه اوکراین در حالی به ادبیات گفتاری آنها افزوده شده که تهران از همان روزهای نخست طرح ادعای کی یف، خواستار ارائه اسناد و مدارک از سوی اوکراین و غرب شده است که تا به امروز هیچ سندی ارائه نکرده اند و حتی لاشه پهپادی که زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نقش یک ابر قهرمان با آن عکس یادگاری گرفته را نیز به تهران نشان نداده اند.

با توجه به این حقایق می توان گفت که طرح ادعاهای جدید و نخ نما شده علیه پهپادهای ایرانی در حالی ادامه سیاست فشار هوشمند و ایران هراسی در جهان است، از یک سو بخشی از طراحی تبلیغاتی غرب برای کم رنگ سازی وضعیت بحرانی جنگ در باخموت و دستاوردهای روسیه است و از سوی دیگر توجیهی برای استمرار کمکهای تسلیحاتی و مالی به اوکراین است که اخیرا اروپا و آمریکا مصوب کرده اند و حتی انگلیس از ارسال تسلیحات با ماهیت اورانیوم ضعیف شده به اوکراین خبر داده است که می تواند به فاجعه انسانی و زیست محیطی مبدل شود.

در مجموع می توان گفت که اصرار مقامات غربی به دروغ پراکنی در باب پهپادهای ایرانی نه برگرفته از اقتدار آنها بلکه نشانگر ضعف و ناتوانی های آنها در صحنه جهانی از جمله جنگ اوکراین است که با آسمان ریسمان بافتن علیه ایران ، چین و ….به دنبال کم رنگ سازی ابعاد این وضعیت بحرانی از حوزه اقتصادی و اجتماعی گرفته تا سیاسی و نظامی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز