۲۹ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

دیدگاه منطقه محور تهران؛

بررسی رایزنی‌های منطقه ای ایران؛ تحلیل سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق

بررسی رایزنی‌های منطقه ای ایران؛ تحلیل سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفری رسمی به دعوت همتای عراقی راهی بغداد شد و با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد.

در باب اهداف و چرایی این سفر چنانکه از سوی طرفین عنوان شده،امضای توافقنامه امنیتی محور این سفر بوده است. با توجه به اینکه حوزه امنیت دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و … می باشد و با توجه به جامعیت و جایگاه شورای عالی امنیت ملی هر کشور در تحقق این اهداف می توان گفت که انجام این توافق در این سطخ بیانگر عمق دیدگاه و تلاش دو کشور برای تحقق این مهم باشد که می تواند گام های مهمی در توسعه روابط دو کشور و البته تاثیرگذاری آن بر منطقه برداشته شود.

هر چند که مقامات عراق بارها تاکید کرده اند که اجازه اقدام از خاک این کشور علیه همسایگان از جمله ایران را نمی دهند اما اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ و اقدامات مخرب امریکا و انگلیس موجب ضعیف های شدیدی در حوزه امنیتی در عراق شده که در کنار هزینه های بسیار برای این کشور، چالشهایی نیز برای همسایگان ایجاد کرده است بویژه اینکه تروریسم، حمایت از تجزیه طلبان و عوامل ناامنی از ابزارهای همیشگی غرب علیه منطقه بوده است. با توجه به این شرایط همگرایی تهران-بغداد در حوزه امنیتی می تواند مولفه ای مهم در خنثی سازی این حربه آمریکا باشد که در نهایت زمینه ساز اخراج اشغالگران غربی از عراق و منطقه خواهد شد.

نکته مهم آنکه تحقق مصوبه پارلمان عراق مبنی اخراج نیروهای آمریکایی و محاکمه عاملان ترور سرداران مقاومت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان، نیازمند مقابله با توطئه های امنیتی است که تهران همواره یاور عراق و منطقه در این زمینه بوده است.

مسئله قابل توجه آنکه امروز اقتصاد حربه ای امنیتی در دستان غرب برای فشار بر کشورهاست لذا توسعه همکاری های دو کشور در حوزه اقتصاد که با همراهی فرزین رئیس بانک مرکزی با دبیر شورای عالی امنیت ملی، خود بیانگر اهتمام و توجه دو کشور باب اهمیت مناسبات اقتصادی و رفع موانع بانکی و مالی در تحقق اهداف امنیت محور می باشد.

به هر تقدیر سفر شمخانی به عراق را می توان بعد دیگری همگرایی منطقه جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم دانست که با هدف توسعه روابط با نزدیکترین همسایه و گسترش آن به کل منطقه صورت گرفته است رویکردی که دامنه آن به امارات و عربستان نیز رسیده است که بیانگر عمق دیدگاه منطقه محور جمهوری اسلامی و واهی بودن ادعای غرب در باب منزوی ساختن ایران است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز