۲۶ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

بشار اسد:

اولویت اردوغان انتخابات است نه خروج نیروهایش از سوریه

اولویت اردوغان انتخابات است نه خروج نیروهایش از سوریه

رئیس جمهور سوریه، اعلام از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین را یک «مسئله شگفت‌انگیز» توصیف کرد و گفت که «ما طی 4 دهه گذشته روابط مستحکمی با ایران داشته‌ایم».

به گزارش نگاه نو، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در اولین اظهارنظرش در مورد حصول توافق ایران و عربستان با وساطت چین گفت که ازسرگیری روابط بین این دو کشور یک «موضوع شگفت‌انگیز» است؛ چراکه «دمشق طی ۴ دهه گذشته، روابط عمیق و مستحکمی با تهران داشته است».

اسد که با «روسیا الیوم» گفتگو می‌کرد، افزود: «در شرایطی که اولویت اردوغان برای گفت‌وگو با سوریه انتخابات است، اولویت ما خروج نیروهای خارجی غیرقانونی یعنی ترکیه و آمریکا از خاک سوریه است».

رئیس جمهور سوریه در خصوص احتمال دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تأکید کرد که «هر نشست سیاسی باید به نتایج مشخصی برسد، اما اولویت‌های سوریه خروج تمامی نیروهای غیرقانونی ترکیه و آمریکا از سوریه و قطع حمایت از سازمان‌های تروریستی است».

بشار اسد در واکنش به اظهارات خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه مبنی بر اینکه حضور ارتش ترکیه در سوریهبه معنای اشغالگری نیست، گفت: «اگر این اشغالگری نیست، پس چیست؟ میزبانی است؟».

رئیس جمهور سوریه در ادامه این گفت‌وگو ادامه داد: «وزیر دفاع ترکیه نه تنها نیمی از حقیقت را نمی‌گوید، بلکه خلاف واقعیت را می‌گوید. او یک نظامی است و نظامیان باید شجاع باشند و ای کاش جسارت این را داشت. حقیقت این است که قبل از جنگ ۲۰۰۰ هیچ مشکلی در مرزها وجود نداشت و اینکه آنچه اکنون از نظر امنیتی در حال رخ دادن است ناشی از سیاست اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه است».

وی همچنین به سفر مخفیانه مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شمال سوریه پرداخت و گفت که «این سفر نشان می‌دهد آمریکا بزرگترین دولت سرکش در جهان است».

رئیس جمهور سوریه همچنین به ادامه حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در خاک کشورش اشاره کرد و گفت که «اسرائیل بمباران مناطق سوری را متوقف نکرده و از سال ۲۰۱۳ در حال برهم زدن اوضاع در سوریه است و درهمین چارچوب «داعش» را با همکاری آمریکا ایجاد کرده است».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز