۲۶ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

تداوم اعتراضات در فرانسه / ۱۲۰ نفر از معترضان بازداشت شدند

تداوم اعتراضات در فرانسه / ۱۲۰ نفر از معترضان بازداشت شدند

هزاران نفر از مردم خشمگین فرانسه عصر پنجشنبه پس از اینکه الیزابت بورت نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که با استفاده از ماده ۴۹.۳ (یک بند ویژه در قانون اساسی فرانسه)، لایحه اصلاح حقوق بازنشستگی را بدون گرفتن رأی نمایندگان مجلس این کشور به تصویب رسانده‌اند، در پاریس تظاهرات کردند.

به گزارش نگاه نو به نقل از روزنامه لوموند، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه تصمیم گرفت تا لایحه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال مورد نظرش را با دور زدن مجلس فرانسه و با اجرای ماده ۴۹.۳ که یک بند ویژه در قانون اساسی فرانسه است، به تصویب برساند.

به نوشته لوموند، این اقدام دولت فرانسه باعث شد تا معترضان خشمگین بار دیگر به خیابان‌های پاریس بیایند. پلیس فرانسه با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام کرد.

پلیس پاریس اعلام کرد: روز پنجشنبه حدود ۱۲۰ نفر از معترضان به ظن تلاش برای ایجاد خسارت به اماکن عمومی دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، حتی پس از متفرق شدن تظاهرات، برخی از معترضان آتش ایجاد کردند و به مغازه‌های واقع در خیابان‌های فرعی خسارت وارد آوردند.

ژان لوک ملانشون رهبر نمایندگان جناح چپ در مجلس فرانسه خطاب به معترضان گفت: مکرون با استفاده از ماده ۴۹.۳ برای تصویب لایحه جنجال‌برانگیز خود، مردم فرانسه و نمایندگان آنها را دور زده است.

هم‌حزبی‌های ملانشون در مجلس فرانسه از جمله قانون‌گذارانی بودند که در تلاش برای خنثی کردن درخواست نخست‌وزیر برای تصویب لایحه‌اش در مجلس این کشور، سرود ملی فرانسه را در پارلمان خواندند.
امانوئل ایبانز نماینده اتحادیه کارگری «CGT» نیز که به همراه چند تن از همکارانش در این اعتراض حضور داشتند، با تاکید بر اینکه استفاده مکرون از بند «۴۹.۳» برای تصویب لایحه‌اش و دور زدن مردم و نمایندگان آنها، خشم عمومی را متبلور خواهد کرد، تصریح کرد: اعتراضات به هیچ وجه به پایان خودش نزدیک نیست.

نظرسنجی‌ها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود دو سوم فرانسوی‌ها با اصلاحات حقوق بازنشستگی مخالف بودند، اما تقریباً همین تعداد معتقد بودند که به هر حال اصلاح خواهد شد.

در تظاهرات دیگری در شهر شمالی لیل، یکی از تظاهرکنندگان اعتراض خودش از اینکه مکرون گوش شنوایی برای شنیدن صدای انبوه معترضان با طرح خودش را ندارد، اینگونه بر پلاکارد خودش ثبت کرده بود: «هی مانو! به سمعک من نیاز داری؟» (مانو لقبی است که برای اشاره به مکرون استفاده می‌شود.)

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه همچنین در جریان تظاهرات در شهر جنوبی مارسی چندین فروشگاه غارت شد و درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای غربی نانت و رن نیز رخ داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز