۲۴ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

چرا دمشق برای خروج نیروهای ترکیه «ضمانت نامه کتبی» می خواهد؟

چرا دمشق برای خروج نیروهای ترکیه «ضمانت نامه کتبی» می خواهد؟

بار دیگر توجه کشورها به بحران سوریه معطوف شده و این بار مذاکرات چهارجانبه آتی در مسکو درباره «خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه» مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته است.

به گزارش نگاه نو، پژوهشگران سیاسی معتقدند که سوریه در نشست چهارجانبه که هدف آن خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه است، شرکت خواهد کرد.

این پژوهشگران سیاسی با بیان اینکه نشست بعدی نه تنها برای سوریه، بلکه برای ترکیه نیز بسیار مهم است، تاکید کردند که دمشق امروز خواهان تضمین عینی برای تحقق خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور است.

نکته مهم اینجاست که از زمان مذاکرات آستانه تاکنون، سوریه اعلام کرده است که به اردوغان و دولت وی اعتماد ندارد زیرا تاکنون عملکردش تنها بر اساس شعار بوده و اقدام خاصی در عمل ارائه نکرده است.

بنا به گفته کارشناسان سوریه از ترکیه می‌خواهد که نقش تروریست‌ها در شمال خاک سوریه را خنثی کند و آنها را به دو گروه تقسیم نماید؛ گروه اول: هرکس می‌خواهد طبق توافق به عمل آمده می تواند به سوریه برگردد. گروه دوم: هرکس نمی‌خواهد برگردد نیز می‌تواند نظرش را اعلام کند. مقامات سوریه تاکید می کنند که این موضوع مورد بحث قرار گرفته است اما تاکنون دولت ترکیه مانع از تحقق این امر شده است.

تحلیلگران سیاسی تأکید کردند که منطقه امروز پس از توافق ایران و عربستان سعودی با مرحله مهمی مواجه است و بحران سوریه در آستانه پایان یافتن می باشد.

دانشگاهیان عرب گفتند که نزدیکی سوریه و ترکیه در چارچوب درخواست ترکیه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صورت می گیرد، زیرا ترکیه می خواهد به یک کشور پیشرو در منطقه تبدیل شود و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه آنکارا به اختلافات موجود بین خود و کشورهای همسایه رسیدگی کند.

این دانشگاهیان عرب افزودند که مناطق تحت کنترل دولت ترکیه در وضعیت بسیار نابسامان و عقب مانده قرار دارد و خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه و بازگرداندن آن سرزمین ها به این کشور برای دولت و مردم سوریه، یک فاجعه خواهد بود؛ از این رو ترکیه می گوید که این موضوع و تحقق خروج نیروهای ترکیه به برنامه ریزی برای یک جدول زمانی نیاز دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز