۲۴ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

اهداف و پیام‌های سفر اسد به روسیه

اهداف و پیام‌های سفر اسد به روسیه

بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای یک سفر رسمی جهت دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود وارد مسکو شد. این سفر در شرایط فعلی دارای اهداف و پیام هایی است.

به گزارش نگاه نو، سفر بشار اسد به روسیه از چند منظر قابل توجه است. در داخل سوریه در حالی زلزله مرگبار، قربانیان بیشمار و ویرانی‌ گسترده ای را بر جای گذاشته است که نظام دمشق ضمن تاکید بر ادامه مبارزه با تروریسم، بازسازی ویرانه‌های زلزله و بازگشت آوارگان را وعده داده است. این دو مهم در کنار نیاز به منابع تسلیحاتی و مالی و تجهیزاتی با چالش‌هایی به نام دخالت‌ها و سوء استفاده آمریکا و رژیم صهیونیستی از این زلزله مواجه است چنانکه گزارش‌ها از افزایش تحرکات نظامی آمریکا در اراضی اشغالی و تقویت تروریست‌ها به بهانه حمایت از زلزله زدگان حکایت دارد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز با بهره‌گیری از مشغول شدن سوریه به بحران زلزله و نیز درگیر بودن روسیه در اوکراین و آنچه مشغول شدن ایران به مسائل داخلی می‌نامند، به تشدید حملات به سوریه پرداخته است. بر این اساس بخشی از سفر اسد را می‌توان در چارچوب هماهنگی میان دو کشور جهت بازسازی ویرانه‌های زلزله اخیر سوریه و نیز مقابله با تحرکات بحران‌ساز آمریکا و رژیم صهیونیستی ارزیابی نمود.

این امر زمانی بیشتر نمود می‌یابد که اقتدار سوریه موجب گرایش کشورهای عربی حتی عربستان سعودی، بحرین و امارات در کنار هیات رئیسه پارلمان‌های عربی به دمشق شده که قدرت اسد برای تحقق اهداف داخلی و خارجی‌ را افزایش داده است.

نکته دیگر آنکه روسیه همزمان با ادامه جنگ اوکراین تلاش دارد تا شکست سناریوی ناتو برای زمین‌گیر کردنش را به نمایش بگذارد که در کنار گسترش عملیات نظامی در اوکراین، ارائه آمارهای متعدد در باب بهبود اقتصاد این کشور در شرایط تحریم و جنگ و حضور موثر در معادلات جهانی را در دستور کار قرار داده است.

در شرایطی که چین با میانجیگری میان ایران و عربستان توانسته الگویی جدید از دیپلماسی شرقی را به نمایش گذارد این مسئله مطرح است که روسیه نیز با نقش آفرینی بیشتر در معادلات سوریه با محوریت تقویت روند سیاسی داخل این کشور و نیز حل اختلافات ترکیه و دمشق که احتمالا به نشست چهارجانبه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه منجر گردد، برای این مهم تلاش می‌کند تا در کنار اقدامات چین، سندی بر نظم نوین جهانی بدون نقش آفرینی غرب باشد.

به هر تقدیر هر چند که بخش‌هایی از توافق پوتین و اسد رسانه ای نخواهد شد اما سفر اسد بیانگر اقتدار حاکمیتی دمشق است که آشکارا و با پردازش‌های رسانه‌ای راهی روسیه شده است در حالی که دو کشور تلاش دارند در کنار رفع نیازهای دو جانبه، ابعاد جدیدی از نظم نوین جهانی بدون دخالت غرب را به نمایش گذارند که تاثیرات قابل توجهی بر آینده منطقه خواهد داشت.

نکته مهم آنکه این سفر نه به عنوان رویکرد یک جانبه دمشق به مسکو و انزوای ایران بلکه در چارچوب هماهنگی میان ارکان جبهه مقاومت و مروجان نظام چند قطبی است چنانکه پیش از سفر اسد به مسکو، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق سفر داشته و طرفین بر توسعه روابط دو کشور و نقش آفرینی در معادلات منطقه تاکید داشته‌اند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز