۲۰ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

اتحادیه اروپا:

ازسرگیری روابط ایران و عربستان به ثبات منطقه کمک می‌کند

ازسرگیری روابط ایران و عربستان به ثبات منطقه کمک می‌کند

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با استقبال از توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان سعودی، افزود ازسرگیری روابط بین این دو کشور می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند.

به گزارش نگاه نو، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای به نقل از پیتر استانو سخنگوی این اتحادیه درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، از توافق بین دو کشور استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از توافق اعلام شده درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و منتظر اجرای آن است. اتحادیه اروپا تلاش‌های دیپلماتیک منتهی به این گام مهم را تصدیق می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: از آنجا که عربستان سعودی و ایران هر دو برای امنیت منطقه بسیار مهم هستند، ازسرگیری روابط دیپلماتیک آن‌ها می‌تواند به ثبات منطقه در کل کمک کند.

استانو در ادامه اعلام کرد: ارتقای صلح و ثبات و دستیابی به تنش‌زدایی در خاورمیانه گسترده‌تر اولویت‌های اصلی برای اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا همچنان آماده تعامل با همه بازیگران در منطقه با رویکردی تدریجی و فراگیر و در شفافیت کامل است.

انریکه مورا معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توییتی توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان سعودی را «تحول خوب» خواند.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ یی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز