۱۹ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل نگاه نو؛

چند نکته مهم درباره توافق ایران و عربستان

چند نکته مهم درباره توافق ایران و عربستان

توافق ایران و عربستان امروز در حالی  بین دو طرف با میانجیگری چین به امضا رسید که پیش از آن پادشاهی عمان و عراق نیز نقش مهمی در امضای این توافق بر عهده گرفتند.

به گزارش نگاه نو، با بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات سه‌جانبه میان ایران، چین و عربستان سعودی، روز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، به امضای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، «مساعد بن‌محمد العیبان» مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست در پکن رسید، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته، سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. در این خصوص چند نکته مهم بنظر می رسد:

۱- مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان در پی درخواست رئیس‌جمهور چین از آقای رئیسی در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به چین با سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به این کشور با هدف توسعه روابط دو جانبه و بازسازی روابط دوجانبه انجام شد.

۲- این توافق که در نتیجه چندین دور مذاکرات قبلی هیأت‌های دو‌طرف در عمان و عراق و ۵ روز مذاکرات فشرده در پکن حاصل شد، آغازی است بر پایان یافتن بن بست ۷ ساله در روابط تهران-ریاض و می تواند به نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور تبدیل شود.

۳- بر اساس محتوای توافق از سرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان، گفتگوهای انجام شده میان دو کشور صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازنده بوده و رفع سوءتفاهم‌ها، نگاه رو به آینده در روابط تهران-ریاض، توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام را برای مدیریت چالش‌های موجود به‌ دنبال خواهد داشت.

۴- مذاکرات غیر رسمی میان ایران و عربستان از دو سال پیش و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی آغاز شده بود‌‌. این مذاکرات در دولت سیزدهم که سیاست گسترش دوستی و حسن همجواری با کشورهای اسلامی بویژه همسایگان را در دستور کار قرار داده، با جدیت پیگیری شد‌. تبعات گوناگون رفع خصومت‌ها میان تهران و ریاض بطور طبیعی نمی تواند مورد موافقت دولت‌های متخاصم نظیر آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی باشد.

۵- نظر به اهمیت نتایج این گفتگوها که در ادامه سیاست توسعه روابط با همسایگان به عنوان راهبرد محوری دولت سیزدهم پیگیری شده است، آثار وضعی و تبعات مثبت برقراری روابط دو کشور بزرگ جهان اسلام برای توسعه دو کشور و منطقه خلیج فارس مهم خواهد بود.

۶- این در حالی است که توسعه‌ مناسبات دوستانه میان دو کشور اسلامی ممکن است از حاشیه‌سازی مخرب مخالفان گسترش روابط مسالمت آمیز میان کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان آسیب ببیند.

۷. در دوسال اخیر، دولت‌های عراق و عمان به عنوان میزبانان نشست‌های قبلی میان ایران و عربستان، نقش سازنده و ابتکار عمل قابل توجه و قابل تقدیری داشتند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز