۱۷ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل؛

نگاهی به افتتاح مرکز تجاری ایران در افغانستان

نگاهی به افتتاح مرکز تجاری ایران در افغانستان

بیش از ۷۰ نفر از تاجران و فعالان اقتصادی ایرانی در قالب یک هیئت تجاری برای افتتاحیه مرکز تجاری به کابل سفر کردند، این هئیت ضمن دیدار با برخی از مقامات حکومت طالبان به همراه آنان مرکز تجاری ایران در افغانستان را افتتاح نمودند.

سید محمد صادق قنادزاده سرپرست اداره کل شبه قاره سازمان توسعه تجارت گفته است که افغانستان یکی از شرکای راهبردی کشور ماست و یکی از نقایص جدی ما در تعاملات با افغانستان خصوصا بعد از تغییر و تحولاتی که در افغانستان بوجود آمده، نبود مرکز تجاری فعال در این کشور بود.

افغانستان پسا ۲۰۰۱ میدان بازی کشورهای مختلفی بود و سهم هر کشور در اقتصاد نیز به فاکتورهای متعددی بستگی داشت که ایران توانسته بود در سال‌های آخر جمهوریت سهم چشمگیری در تجارت این کشور را به دست آورد. بر اساس آمارهای منتشر شده، حجم صادرات ایران به افغانستان در سال ۹۸ حدود ۲.۷ تا ۲.۸ میلیارد دلار بود، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان و مشکلات اقتصادی این کشور این میزان کاهش چشمگیری داشته است.

به رغم اقتصاد ضعیف و بحرانی افغانستان، گزارش اخیر بانک جهانی از داده‌های اقتصادی این کشور نشان دهنده ثبات نسبی اقتصادی در بسیاری از بازارهای افغانستان از جمله کالا، خدمات و ارز است و تجارت خارجی و صادرات و واردات این کشور روند افزایشی به خود گرفته است.

 با وجود مشکلات موجود در افغانستان، این کشور می‌تواند یکی از شرکای اقتصادی ایران باشد و جمعیت ۳۰ میلیونی این کشور بازاری برای محصولات و خدمات فنی ایران باشد و همین امر به مفهوم تعمیق روابط سیاسی بر مبنای نفع دو طرف قابل تفسیر است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز