۱۱ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

روسیه رسماً تعلیق مشارکت در پیمان استارت را به آمریکا اطلاع داد

روسیه رسماً تعلیق مشارکت در پیمان استارت را به آمریکا اطلاع داد

در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا دریافت اطلاعیه رسمی روسیه در خصوص تعلیق مشارکت این کشور در پیمان استارت را تایید کرد، دیپلمات‌های روسی گفتند: با توجه به سیاست خصمانه واشنگتن علیه مسکو، لزومی به آغاز گفتگوها درباره مسائل ثبات استراتژیک وجود ندارد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور یادداشتی رسمی مبنی بر تعلیق مشارکت طرف روسی در توافقنامه مربوط به ادامه اقدامات برای کاهش و محدود کردن تسلیحات تهاجمی راهبردی (پیمان استارت) را به ایالات متحده تسلیم کرده است.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: «دیروز یادداشتی رسمی به طرف آمریکایی تحویل دادیم که در آن ثبت شده بود که اجرای مفاد پیمان استارت از سوی طرف روسی به حالت تعلیق درآمده است، البته در عین حال مفاد اصلی این توافقنامه – محدودیت در تعداد سیستم‌های مربوطه – توسط ما همچنان رعایت خواهد شد.»

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا، شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده رسماً اطلاعیه منتشره از سوی روسیه در مورد تصمیم مقامات این کشور درباره تعلیق مشارکت آنها در توافقنامه ادامه اقدامات برای کاهش و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت-۳) را دریافت کرده است.

پرایس گفت: «می توانم تأیید کنم که تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک بین روسیه و ایالات متحده انجام شده است. البته باید اضافه کنم که این یادداشت چیزی بیشتر از آنچه قبلاً از اظهارات عمومی مقامات مسکو آموخته بودیم، به ما ارائه نداده است.»

وی در عین حال یادآور شد که ایالات متحده آماده ادامه همکاری سازنده با روسیه در زمینه کنترل تسلیحات است و معتقد است که این گامی مسئولانه خواهد بود. پرایس تاکید کرد که واشنگتن آماده است در نشستی با طرف روسی در چارچوب کمیسیون دوجانبه اجرای پیمان استارت شرکت کند.

اولیانوف: نباید انتظار از سرگیری سریع گفتگو بین روسیه و ایالات متحده درباره ثبات راهبردی را داشت

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد که در حال حاضر صحبت در خصوص امکان از سرگیری فوری گفتگوها بین روسیه و ایالات متحده در رابطه با مسائل ثبات استراتژیک منطقی نیست.

این دیپلمات بلندپایه توضیح داد: «به نظر می رسد در شرایط کنونی لزومی به صحبت در مورد ازسرگیری قریب الوقوع گفتگوها با ایالات متحده در مورد مسائل ثبات راهبردی نیست. واشنگتن آشکارا هدف خود درباره تحمیل “شکست استراتژیک” به روسیه در جریان درگیری نظامی در اوکراین را اعلام کرده و اقدامات خصمانه متعددی را در این راستا انجام می دهد. در چنین شرایطی از چه نوع گفتگویی می توانیم صحبت کنیم؟»

اولیانوف تاکید کرد که برای از سرگیری مذاکرات، مسکو منتظر است تا واشنگتن خط مشی مخرب کنونی خود را تغییر دهد و علاقه واقعی به یافتن راه حل هایی را نشان دهد که هر دو طرف را راضی کند.
روسیه در حال کار به روی نوع جدیدی از عملیات نظامی با سلاح های هسته‌ای است

نشریه “اندیشه نظامی” که یک مجله داخلی وزارت دفاع فدراسیون روسیه است، بامداد امروز ، پنج شنبه گزارش داده که روسیه در حال توسعه نوع جدیدی از عملیات نظامی با استفاده از سلاح های هسته‌ای برای محافظت در برابر تجاوز احتمالی از جانب ایالات متحده است.

در این گزارش یادآوری شده که ایالات متحده به تدریج در حال از دست دادن موقعیت پیشرو خود در جهان است که این امر وضعیت تهاجمی خط مشی نظامی و سیاسی آنها در برخورد با روسیه را افزایش داده، برای اینکه آنها روسیه را مقصر اصلی از دست دادن سلطه آمریکا بر جهان می دانند.

به نوشته این مجله، ایالات متحده قصد دارد روسیه را در قالب یک “عملیات استراتژیک (جهانی) چند لایحه‌‌ای” شکست دهد، که نابودی حداقل ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه با استفاده از یک حمله جهانی فوری مترادف را در نظر گرفته است. همچنین در بخشی از این عملیات، قرار است با استفاده از سامانه دفاع موشکی جهانی (سپر ضد موشکی)، ناوهای دارای تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده و آماده پرتاب روسی خنثی شود و سپس حداقل حمله هسته‌ای کافی به روسیه برای نابودی این کشور وارد شود.

این گزارش ادامه داده، برای دستیابی به اهداف راهبردی شکست متجاوز آمریکایی، عملیات نظامی ویژه، شامل استفاده از «سلاح های تهاجمی و دفاعی راهبردی مدرن، هسته‌ای و غیرهسته‌ای با در نظر گرفتن آخرین فناوری‌های نظامی» است که کار به روی آن در حال تکمیل است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز